Lunteren

+31 318 565653 smps@smps-mp.com

Macrofotografie – Collages van “Genuanceerde contrast” beelden – “Scheren”

Oud scheermes (Barbiersmes, shavette scheermes) – Multischeermes (Wegwerp) – Scheerapparaat.


“Scheren” (Scheren)

Werkwijze:

Serie foto’s gemaakt (Diafragma voorkeur, constant afgeschermd licht, automatische scherpstelling).
Beelden variëren te veel in (achtergrond) kleur en lichtheid.
Collages gemaakt met verschillende beeldcombinaties.

Fotominiaturen:

Fotominiaturen (5×8) SBFN – Macro-fotografie – Scheren – Fotominiaturen (5×8) SBFN – Macro-fotografie – Scheren 2 (Witbalans – Custom)Fotominiaturen (5×8) SBFN – Macro-fotografie – Scheren

Foto’s:

Collage legt ook verband met geassocieerde aspecten: “Benodigde zaken om te kunnen”; scheerzeep en elektriciteit en “als gevolg”; aluin.

Er zitten twee/drie tijdslijnen in het beeld/collage – een horizontale en twee vertikale.
– Horizontaal: Evolutie in het scheren; van shavette scheermes tot Philips OneBlade.
– Vertikaal: Scheerschuim aanbrengen voor het scheren met shavette scheermes (barbiersmes)/wegwerp scheermes en eventueel bloedingen stoppen met aluin. En, eerst opladen/van stroom voorzien en dan scheren.

4 x 3 (450 x 450) (IMG_1926 – 1956 – – 1986 -1851 – 1914 – 1860 – – 1962) [91,25-68,5-150]

“Scheren 2” (Scheren 2 (Witbalans – Custom))

Werkwijze:

Eerst geprobeerd om met Photoshop de achtergronden dichter bij elkaar te brengen (Match color). Dit geeft onvoldoende resultaat.
Vervolgens georiënteerd op gebruik van witbalans om achtergrond beheersbaar en nagenoeg gelijk te doen zijn.
Serie nieuwe beelden gemaakt in een lichttent (Aluminium-frame met wit doek), met een Custom witbalans ingesteld met een grijskaart.
Beelden variëren nog te veel in (achtergrond) kleur en lichtheid. Ik vind de schaduwwerking ook mooier dan een klinische egale achtergrond.
Collage gemaakt met verschillende beeldcombinaties.

Fotominiaturen:

Fotominiaturen (5×8) SBFN – Macro-fotografie – Scheren 2 (Witbalans – Custom) –

Foto’s:

4 x 5 (450 x 450) (IMG_2026 – 2027 – IMG_2028 2029 – IMG_2033 – IMG_2030 – 2031 – 2032) [91,25-114-150]

“Scheren 3” (Scheren 3 (Witbalans – Custom)(Manual constante sluitertijd bij constant diafragma))

Werkwijze:

Opnieuw een serie beelden gemaakt maar nu met een constant gehouden diafragma en sluitertijd (4″). Enkele beelden met manuele focus en enkele met automatische focus.
Beelden variëren nu weinig in (achtergrond) kleur en lichtheid.
Collage gemaakt met verschillende beeldcombinaties.

Fotominiaturen:

Fotominiaturen (5×8) SBFN – Macro-fotografie – Scheren 3 (Witbalans – Custom)(Manual constante sluitertijd bij constant diafragma) – Fotominiaturen (5×8) SBFN – Macro-fotografie – Scheren 3 (Witbalans – Custom)(Manual constante sluitertijd bij constant diafragma)

Foto’s:

4 x 5 (450 x 450) (Diverse beelden) [91,25-114-150]

“Scheren 4” (Composities)

Werkwijze:

Opnieuw een serie beelden gemaakt nu met extra aandacht voor compositie.
Collage gemaakt met verschillende beeldcombinaties.

Fotominiaturen:

Fotominiaturen (5×8) SBFN – Macro-fotografie – Scheren 4 (Composities) – Fotominiaturen (5×8) SBFN – Macro-fotografie – Scheren 4 (Composities)

Foto’s:


Vervolg:
Beelden verder abstraheren (Extreem abstract), gebruik ook “Super macro” stand. Kijk hierbij kritisch naar de exacte compositie per beeld maar ook naar onderlinge samenhang met andere beelden (Collage). Gebruik eerdere beelden voor keuzes.
Kies tussen schone/ongebruikte voorwerpen of anderszins.
Experimenteer met hoeveelheid licht: verkorten van belichtingstijd (Nu ca. 4 seconden) en schaduwen van voorwerpen.
Andere series: “Rekenen” en “tanden poetsen”.
Overvloeien van beelden (Geen collages maar beelden laten overvloeien in een (1) beeld.
Collages met relaties naar andere aspecten zoals bij “scheren”; aluin, scheerzeep, oplader, stekker, etc.


29 december 2021:

Eerder gemaakte beelden – zie hierboven –  met Photoshop bewerkt om de voorwerpen te selecteren (Isoleren) uit de achtergrond.

Beeldelementen selecteren met Photoshop (Adobe Photoshop CS2, page 123).

Selectie eerst met Magnetic lasso, geen gewenst resultaat (Zie foto IMG_2071 [Select-01 – Magnetic lasso]).

IMG_2071 [Select-01 – Magnetic lasso]

Selectie vervolgens met Magic wand, redelijk resultaat, zie fotocollage (4 x 3 (450 x 450) (IMG_2071 – 2058 – 2087 – 2080) ((I)Invert) [91,25-68,5-150]). Ik denk de selectie – in de bestaande beelden – nog te kunnen verbeteren met een lagere tolerantie.

Daarnaast verwacht ik veel betere selecties te krijgen met beelden met sterke/extreme (kleur)contrasten. Dus bijvoorbeeld een achtergrond kleur die verder niet in het beeld voorkomt.

Overweeg gebruik van een achtergronddoek.

Losse gedachte: Wat krijg ik als ik een spiegel als achterwand gebruik?

Chromakey:

Wiki – Chromakey – Wiki – Chromakey


Onderstaande fotocollage laat – in rijen van boven naar beneden – het originele beeld, het resultaat na uitselecteren van de achtergrond en de selectie van de achtergrond zien per beeld. Je ziet duidelijk de moeilijke gebieden (Onderscheid in kleur) in het beeld. Mogelijk biedt het verlagen van de tolerantie (Tolerance) in het gereedschap Magic wand nog verbetering.

4 x 3 (450 x 450) (IMG_2071 – 2058 – 2087 – 2080) ((I)Invert) [91,25-68,5-150]

Verder verlagen van de tolerantie (Tolerance): Onderstaande fotocollage laat – in rijen van boven naar beneden – het originele beeld, het resultaat na uitselecteren van de achtergrond en de selectie van de achtergrond zien per beeld. Eerst (Van boven naar beneden) voor een tolerantie van 10 en vervolgens voor een tolerantie van 5. Je ziet duidelijk de moeilijke gebieden (Onderscheid in kleur) in het beeld. Het verlagen van de tolerantie in het gereedschap Magic wand nog verbetering biedt verbetering maar beperkt.

2 x 5 (450 x 450) (IMG_2071 – 2058) ((I)Invert) (Tolerance 10 en 5 van boven naar beneden) [45,75-114-150]

Vervolg:

Beeldstabilisatie uitzetten bij gebruik van statief (Menu – Camera 4 – IS Setting).

Handmatig scherpstellen om scherptepunt exacte te kunnen bepalen.

Composities nauwkeurig bepalen op basis van eerdere beelden en collages.

Foto’s opnieuw maken – uitgekozen composities – met Chroma Key achtergronddoek (31 december 2021 gekocht op www.cameranu.nl).


4 januari 2022:

Collage gemaakt met eerdere beelden: Foto’s zijn groter dan de collage “Frame velden”, waardoor je de foto’s kunt positioneren in de velden.

4 x 1 (250 x 500) [51,25-25,5-150]

Nieuwe foto’s gemaakt met Chroma Key achtergronddoek:

Het isoleren van voorwerpen uit de achtergrond valt me tegen. Ik ga hier nu niet mee verder.

Fotominiaturen:

Fotominiaturen (5×8) SBFN – Macro-fotografie – Eerste foto’s met Chroma Key achtergronddoek (20220103001) –

Foto’s:


Opnieuw foto’s gemaakt, nu zonder Chroma Key achtergronddoek. Instellingen: Manueel, ISO 200, 0″6, F10, één LED-TL, automatische focus.

Foto’s nabewerkt met Digital Photo Professional 4 (Canon):
– Digital Lens Optimizer
– Distortion
– Auto Lighting Optimizer
– Brightness adjustment 0,67

De foto’s zijn nog aan de donkere kant. Wel zijn de achtergronden redelijk gelijk. De collages laten zien dat de beelden onderling nog verder afgestemd moeten worden (Compositie, oriëntatie van voorwerpen, achtergrond en scherptediepte).

De schaduwwerking op de achtergrond vind ik wel mooi. Mooier dan een steriele achtergrond.

Fotominiaturen

Fotominiaturen (5×8) SBFN – Macro-fotografie – Scheren en tandenpoetsen (Opname serie) – Fotominiaturen (5×8) SBFN – Macro-fotografie – Scheren en tandenpoetsen (Opname serie)

Fotominiaturen (5×8) SBFN – Macro-fotografie – Scheren en tandenpoetsen (Opname serie) – Selectie – Fotominiaturen (5×8) SBFN – Macro-fotografie – Scheren en tandenpoetsen (Opname serie) – Selectie

Foto’s/collages:

De “Scheren collage” laat op twee tijdslijnen de volgende beelden zien:

Tijdslijn horizontaal: Barbiersmes (Shavette scheermes), wegwerp scheermes, elektrisch scheerapparaat en OneBlade.

Tijdslijn vertikaal: Eerst scheerschuim, dan nat scheren (Barbiersmes en wegwerp scheermes) en dan bij het barbiersmes aluin om de bloeding te stelpen.

 

4 x 3 (500 x 500) [IMG_2253 – 2180 – 2202 – 2209 – 2218 – 2242 – 2250] [101,25-75,99-150]

De “Tandenpoetsen collage” laat op twee tijdslijnen de volgende beelden zien:

Tijdslijn horizontaal: Miswak (siwak) stokje, vroege Jordan tandenborstel, Oral-B opzet tandenborstel en kunstgebit/protheseborstel.

Tijdslijn vertikaal: Eerst opladen, dan tandpasta aanbrengen dan poetsen en het kunstgebit/prothese met Steradent tablet reinigen.

 

4 x 4 (500 x 500) [IMG_2187 – 2195 – 2156 – 2162 – 2163 – 2171 – 2176] [101,25-101,25-150]

8 januari 2022 (15:00 uur):

Opnieuw foto’s gemaakt, voor zowel “Tandenpoetsen” als “Scheren”. Instellingen: Manueel, ISO 200, 0/6″, F16, twee LED-TL, automatische focus. Custom WB. Grijskaart: Grijs, 0″6, F16. Afstandsbediening. Achtergrond: Tekenblok A2, Schut 180 g/m2.

Foto’s nabewerkt met Digital Photo Professional 4 (Canon):
– Digital Lens Optimizer
– Distortion
– Auto Lighting Optimizer
– Brightness adjustment 0 (Scheren) – 0,67 (Tandenpoetsen)

Fotominiaturen:

Fotominiaturen (5×8) SBFN – Scheren en tandenpoetsen (Opname serie 20220108001) – All – Fotominiaturen (5×8) SBFN – Scheren en tandenpoetsen (Opname serie 20220108001) – All
Fotominiaturen (5×8) SBFN – Scheren en tandenpoetsen (Opname serie 20220108001) – Eerste selectie – Scheren – Fotominiaturen (5×8) SBFN – Scheren en tandenpoetsen (Opname serie 20220108001) – Eerste selectie – Scheren
Fotominiaturen (5×8) SBFN – Scheren en tandenpoetsen (Opname serie 20220108001) – Eerste selectie – Tandenpoetsen – Fotominiaturen (5×8) SBFN – Scheren en tandenpoetsen (Opname serie 20220108001) – Eerste selectie – Tandenpoetsen

Foto’s:

Onderhanden werk Scheren 4 x 3 (500 x 500) [100-75,06-150]
Onderhanden werk Tandenpoetsen 4 x 4 (500 x 500) [100-100-150]

Macro-fotografie opstelling: