Dit jaar organiseren Oog & Optiek weer een clubmentoraat.
Onze mentor is Tom Meerman.
Hij zal onze persoonlijke fotografische reis verder begeleiden in een totaal van vijf bijeenkomsten. Vanavond is daarvan de tweede.
In de tweede bijeenkomst heeft iedereen dan een plaats van aanpak geschreven. Tom neemt dan uit zijn bibliotheek boeken mee die aansluiten bij wat wij willen gaan doen. Ter inspiratie.
Punten bij presentatie van “Praatplaat”:
1) Mentoraatsopdracht zoals ik die nu zie.
2) “Identieke” beelden, vier extremen. Klok van Lemagny of esthetische matrix.
3) Werkbladen: Voorstelling van beeld, niveau (Thema/onderwerp), bepalende en onderscheidende beeldmiddelen.
4) Meest uitdagende ervaar ik vooralsnog “Expressionisme”.
5) Keuze van thema’s en onderwerpen, deze uitwerken.
Vragen:
1) Wat is het commentaar op mijn werk en plan zover?
2) Welke thema’s, onderwerpen, genres?
Genre: Portret, lijkt heel geschikt! Als ik portretfotograaf zou zijn, zou ik dit uitwerken.
From: Tom Meerman <tmeerman@freeler.nl> Sent: Wednesday, February 14, 2024 2:21 PM To: barendrecht@barneveld.com; sjoukje@hotmail.nl; elsen029@gmail.com; Peter Michielsen <foto@petermichielsen.nl>; smps <smps@smps-mp.com>; rianawassing@gmail.com Subject: Mentoraat 28 februari
Beste Sjoukje, Marc, Riana, Annelies, Erik en Peter,
Over twee weken zien we elkaar weer in Lunteren, op de tweede avond van het mentoraat.
In de voorbereiding op de avond zoek ik naar inspiratiebronnen voor jullie projecten. Die neem ik dan mee (boeken uit mijn kast).
De start van ieder goed project is een statement dat je zelf schrijft. Van nog niet iedereen heb ik dat ontvangen. Je mag het me per e-mail toesturen.
Als het goed is ben je met het projectvoorstel zoals we dat besproken hebben aan de slag gegaan. Dat betekent dat je ideeën bent gaan verzamelen, dat je die ideeën tegen het licht hebt gehouden om te bepalen welke daarvan in een plan van aanpak kunnen worden uitgewerkt.
Om die plannen te schrijven zal je ook onderzoek moeten doen. Onderzoek naar het Wat, Wie, Waar. En je gaat ook al nadenken over het Wanneer en Hoe. Dat is allemaal afhankelijk van het Waarom en Voor Wie. Met die begrippen ga je aan je plan van aanpak werken. Alle aspecten daarvan zijn het resultaat van je eigen inzichten, kennis en overwegingen. We gaan die ook bespreken.
En natuurlijk gaan we ook kijken naar foto’s, als die er al zijn (al is dat wellicht nog wat vroeg).
Ik zie ernaar uit om je op 28 februari weer te zien.
Deze site is opgezet als "fotografie - verzamel/registratie/work-in-progress - site" voor prive gebruik. Hij dient als overzicht van en tegelijk vergaarbak voor divers fotowerk.
Kijken …
... is een bewuste en aandachtige vorm van direct zien. Dat wil zeggen dat de kijker weet wat hij ziet. Hij kan wat hij ziet zowel objectief als subjectief benoemen. Het gezegde: "Kijk, als je tekent zie je meer" geeft in dit verband duidelijk het verschil aan tussen 'kijken' en 'zien'.
[Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zien]
Zien …
... is het waarnemen van beelden. Zien kan hierbij duiden op het direct waarnemen van beelden uit de fysieke werkelijkheid met het gezichtsvermogen, maar ook op het indirect waarnemen van mentale beelden: denken of dromen.
Het woord zien is afkomstig van het proto-Indo-Europees Chi. In het Latijn is daar scientia van afgeleid terwijl van het proto-Indo-Europees Ved (weten) het Latijnse woord voor zien komt: videre (en video).
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.