Lunteren

+31 318 565653 smps@smps-mp.com

Boeken, tijdschriften, magazines, artikelen, etc. [8 van 9]

NRC 20221001 De doos als lijst (*1)

nrc-krant-20221001-4907917-scheltens-abbenes-fotograferen-liever-dingen-dan-mensen-modellen-bewegen-voortdurend-hopeloos – nrc-krant-20221001-4907917-scheltens-abbenes-fotograferen-liever-dingen-dan-mensen-modellen-bewegen-voortdurend-hopeloos

CODA Paper Art 2019 (10 juni tm 27 oktober 2019)-1 [44-24,49-150]

GPS Wijzer (*) – Foeke Jan Reitsma en Joost Verbeek – Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum (2021) – ISBN: 9789000379453

Gps wijzer, het beste handboek voor je outdoor gps NIEUWE 8e editie!
€ 19,99
10 jaar gps wijzer vieren we met een nieuwe editie!

De nieuwste achtste editie van gps wijzer (zeventiende druk – uitgave 2021) is maar liefst 248 pagina’s dik en staat vol met handige tips. Het is een boek voor alle Garmin outdoortoestellen (eTrex, Oregon, gpsmap 6x, Montana, Dakota en Monterra) en de bijbehorende software BaseCamp. Bekijk de voorbeeldpagina’s van de nieuwste GPS Wijzer of lees de uitgebreide informatie hieronder verder.

Ondanks de verbeteringen en extra instructies is het boek niet duurder geworden. Het boek kost slechts € 19,99 + een bijdrage in de verzendkosten. Alleen als je direct bij de auteurs bestelt, krijg je het boek gesigneerd en een kortingsbon voor de ruim 1.400 mooiste wandel- en fietsroutes van de mooisteroutes.nl.

Dit boek is NIET geschikt voor de Garmin EDGE! Zie daarvoor ons andere boek. Ook voor de Garmin Fenix 5, 6 en 7 hebben we zeer uitgebreide aparte handleidingen.


Aanvullende handleiding voor Montana 7001:

Montana-7xx-instructies-v5-yf2r0a – Montana-7xx-instructies-v5-yf2r0a


10 jaar gps wijzer vieren we met een nieuwe editie van ons meest succesvolle boek

de beste gps handleiding voor je outdoor gps

de beste gps handleidingDe nieuwste achtste editie van Gps Wijzer,  is een helder en duidelijk geschreven boek om je Garmin gps goed te leren kennen. Deze gps handleiding is uitgegeven in een handzaam formaat (20 x 14cm), waardoor je het makkelijk mee naar buiten neemt. Het is hét hulpmiddel om alles uit je Garmin outdoor gps te halen. Je leert stap voor stap zelf routes te maken met het programma BaseCamp of met andere routeplanners en apps. Door de vele tips, oefeningen en uitleg leer alle mogelijkheden van het programma. Door de vele positieve reacties die we de afgelopen jaren hebben ontvangen, durven we met trots te zeggen dat dit het beste gps boek is.

Juist omdat zo’n apparaat veel meer kan dan een smartphone app, worden de werking en alle nuttige instellingen van je gps eenvoudig uitgelegd. Alles komt aan bod: van simpel weg ‘hoe kom ik zonder te verdwalen bij mijn startpunt terug’ tot ‘hoe plan ik een spannende tocht door een uitdagende omgeving’. Zo leer je spelenderwijs elke buitensport-activiteit te plannen, uit te voeren en als je wilt achteraf je tocht of rit te bekijken en te analyseren. We hebben enkele voorbeeld pagina’s voor je klaargezet.

Wat is nieuw in de achtste editie?

  • Hoofdstuk 17 over het maken van routes met BaseCamp en andere routeplanners is volledig herschreven.
  • In hoofdstuk 17 is een betere indeling gemaakt in het gebruik van routes op je gps en het maken er van met een routeplanner.
  • Hoofdstuk 18 is ook onder handen genomen. Het gebruik van de Explore app en Mapshare is uitgebreid en herschreven.
  • De informatie over Live geocachen, dat met steeds meer toestellen mogelijk is, is uitgebreid.
  • Het boek is geschikt gemaakt voor alle nieuwe toestellen zoals de Gpsmap 65 en 66 serie.
  • Voor de nieuwste Montana 7 serie is er een extra aanvulling geschreven
  • We hebben enkele onderwerpen die minder vaak gebruikt worden naar de website verplaatst en behandelen ze daar uitgebreider en met meer afbeeldingen. De vwrijzingen zijn opgenomen in het boek.
  • Alle andere hoofdstukken zijn herzien en verbeterd, dit heeft geleid tot vele honderden kleine en grotere wijzigingen.

Inhoud boek gps wijzer

gps wijzer 8e editieIn het eerste gedeelte van het boek leer je je eigen Garmin tot in de finesses kennen. Voor elk type gps geven we de juiste instructies. We wisselen de uitleg van de vele begrippen, zoals waypoints, routes en gps tracks / sporen af met praktisch aan de slag gaan. Via de talloze Tips word je gewezen op allerlei handige weetjes die het plezier van je gps-gebruik aanzienlijk verhogen. Het tweede gedeelte kun je ook systematisch óf sprongsgewijs doorwerken. Je kunt alles leren over digitale en routerende kaarten. We geven instructies voor onder andere de software BaseCamp en leren je routes en tracks maken. De verschillende soorten (gratis) digitale kaarten, het downloaden en gebruik komen in een apart hoofdstuk aan bod. We leren je ook routes en tracks in Google Earth te bekijken. We geven instructie hoe je via Google Maps allerlei locaties kunt vinden en gebruiken op je gps.

Snelleesgids en leeswijzer

Deze gps handleiding in boekvorm start voor de compleet beginnende gps’er met een leeswijzer en voor de iets verder gevorderde met een snelleesgids. Je kunt zo heel makkelijk kiezen of je het boek systematisch wilt doorwerken of er sprongsgewijs doorheen wilt gaan.

Hoe kun je iets vinden in de nieuwe gps wijzer?

De zeer overzichtelijke hoofdstukindeling en inhoudsopgave, de leeswijzer en het uitgebreide register maken GPS Wijzer tot een gebruiksboek dat voor beginners en ver gevorderden interessant en zeer toegankelijk is, als cursusboek en als naslagwerk.

Je kunt ook nog een uitgebreidere beschrijving lezen.

Welke gps toestellen vind je in deze gps handleiding?

De volgende gps’en worden uitgebreid behandeld: eTrex 10, 20(x)/22x-30(x)/32x, eTrex touch (25 en 35) , GPSmap 62 / 64 / 65 / 66-serie, Dakota 10-20, Oregon 200-550, Oregon 600-650-700-750, Montana 600, 610, 650, 680, 700, 700i en 750i en Monterra.

Voor de Montana 700, 700i en 750i hebben we een gratis aanvullende handleiding geschreven die het boek precies volgt zodat je dit nieuwe boek ook kunt gebruiken bij deze gps’en.

Voor de Dakota 10/20 en Oregon 200-550 en de Monterra hebben we een gratis aanvullende handleiding geschreven die het boek precies volgt zodat je dit nieuwe boek ook kunt gebruiken bij deze gps’en.

Garmin Edge gps handleiding

Voor de Edge’s Explore, 500-810, 820, 820 Explore, 830 1000, 1000 Explore, 1030, 1030Plus en Edge Touring kun je ons andere boek aanschaffen: GPS WIJZER voor de recreatieve en sportieve fietser, de beste handleiding voor de Garmin Edge en BaseCamp.

Garmin Fenix

Voor de Garmin Fenix hebben we een zeer uitgebreide handleiding gemaakt.

GPSmap 60 serie en de eTrex Summit/Legend/Vista handleiding

Voor de oudere gps’en (zoals de GPSmap 60 serie en de eTrex Summit/Legend/Vista), die we in de eerste editie van het boek gps wijzer beschreven hebben, is nog een extra pdf handleiding op deze website beschikbaar.

Buitensportactiviteiten

GPS wijzer is geschikt voor alle buitensport-activiteiten zoals recreatief wandelen en fietsen, bergwandelen of hiken, klimmen, wielrennen, mountainbiken, kanovaren, kayakken, zeilen en yachting, ballonvaren, parapenten, paardrijden, motorrijden, 4×4, skiën en langlaufen.

Aanbevelingen

Het boek gps wijzer wordt aanbevolen door onder andere: GarminWaypointEuropafietsersHiking-sitede mooiste routesNKBVWandelzoekpaginaReitsma routes, Bever zwerfsportde zwerfkeiboekhandel de NoorderzonGps-walkingWaypoint zoldergps4rentwandelpunt.be e.a.

Kortingscode voor de mooiste routes

Wanneer je het boek gps wijzer bij de auteurs via deze website bestelt, krijg je in de bevestigingsmail een kortingscode voor de de ruim 1400 mooiste fiets (en wandel) routes van de mooisteroutes.nl. De auteurs Foeke Jan en Joost maakten daar ruim 60 wandel- en fietsroutes voor. Beiden hebben ze een route van het jaar op hun naam staan. Foeke Jan de Gooise baaierd en Joost Verbeek Zevenheuvelen. Lees de twee artikelen op de mooiste routes.nl:

ISBN

Het ISBN van het boek gps wijzer is 9789000380046


NRC 20221013 Ons geldstelsel kan rechtvaardiger (*1)

nrc-krant-20221013-4912257-ons-geldstelsel-kan-rechtvaardiger – nrc-krant-20221013-4912257-ons-geldstelsel-kan-rechtvaardiger


NRC 20221015 Een kijkje in de hersenen (*1)

nrc-krant-20221015-4912208-een-kijkje-in-de-hersenen – nrc-krant-20221015-4912208-een-kijkje-in-de-hersenen


Herman Haan architect (*) – Piet Vollaard – Uitgeverij 010 (Rotterdam Maart 1995) – ISBN: 9789064501418
In deze volgens de pers ‘voortreffelijke’ monografie wordt een overzicht gegeven van het werk van de architect Herman Haan. Zijn eigen woonhuis, exemplarisch voor de reeks villa’s die hij in de jaren vijftig van de vorige eeuw bouwde, werd door Van Tijen ‘een van de meest bevrijdende woningen’ genoemd. Behalve architect was Haan avonturier en Afrikareiziger. Al vanaf het einde van de jaren dertig, wanneer hij vijftien jaar is, reist hij per fiets, kameel, ezel en te voet door de Sahara, in de jaren vijftig vergezeld door collega’s als Aldo en Hanny van Eyck, Jan Rietveld en Jean Corneille. In Mali maakt hij kennis met de Dogon en organiseert hij archeologische expedities op zoek naar de Tellem-cultuur die in 1964 semi-live op de Nederlandse televisie worden uitgezonden. Een belangwekkende uitgave en een ‘eerherstel voor een man die blaakte van ondernemingsdrift’.

http://www.architectuurgids.nl/

H.P.C. (HERMAN) HAAN

1914 – 1996

PUBLICATIES:
S. Mulder, J. Schilt – Jonge architecten in de wederopbouw 1940-1960, Bussum 1993; P. Vollaard – Herman Haan, architect, Rotterdam 1995; Architecten in Nederland van Cuypers tot Koolhaas, Amsterdam/Gent 2005; de Architect 1991-11

Visionaire Architecten – Herman Haan | Baljon Makelaars

JOURNAL – 15 OKTOBER 2019

Wonen in een modernistisch en zwevend huis

Ruimte, daar draait het om in Haans leven als mens en architect. Herman zocht de onmetelijke ruimte op tijdens zijn expedities naar de Afrikaanse Sahara en schepte dezelfde onmetelijke ruimte in tal van de villa’s die hij ontwierp. Met zijn ‘zwevende’ huis haalde architect Herman Haan internationale vakbladen.

Zijn reizen waren baanbrekend. Al in 1929 trok hij als vijftienjarige met honderd gulden naar Noord-Afrika en midden jaren zestig kwamen zijn avonturen zelfs op televisie.

“Bij Haan zie je dat het pure functionalisme is vermengd met romantische, rurale elementen. Het kan dus allebei: een streng plan maken dat toch alledaags, humaan is.”

De invloed van de onmetelijke Sahara uitte zich in Haans ontwerpen door middel van de radicale openheid van zijn villa’s. Om als het ware midden in de natuur te leven was de woonkamer vaak geheel van glas, zonder gordijnen. Typerend is ook dat een hal vaak opgerekt is tot een gemeenschappelijke gebruiksruimte. De slaapkamers tenslotte waren altijd minimaal van afmetingen.

Haan had in Afrika gezien hoe je met beperkte middelen groot effect kunt sorteren. In zijn huizen maakt hij gebruik van buitengewoon eenvoudige materialen. Zo gebruikte hij in zijn tientallen naoorlogse villa’s glad beton en staal, maar ook muren van straatkeien en vloeren van scherven natuursteen.

Om als het ware midden in de natuur te leven was de woonkamer vaak geheel van glas, zonder gordijnen. Typerend is ook dat een hal vaak opgerekt is tot een gemeenschappelijke gebruiksruimte. De slaapkamers tenslotte waren altijd minimaal van afmetingen.

Bij Haan zie je dat het pure functionalisme is vermengd met romantische, rurale elementen. Als een aannemer twijfelde of een voorgestelde oplossing wel kon, deed Haan —in de rol van timmerman— het desnoods zelf wel voor.


NRC 20221010 In de stad is niemand gelukkig (*)

nrc-krant-20221110-4917030-in-de-stad-is-niemand-gelukkig – nrc-krant-20221110-4917030-in-de-stad-is-niemand-gelukkig

Dit is een voorpublicatie van de tekst in het expositieboek Bas Losekoot | Streetview
(Uitg. Le c t u r i s , €29,95). De tentoonstelling St re e t v i e w is 13 nov t/m 5 febr in Museum
More, Gorssel. Inl: m u s e u m m o re . n l


Streetview (*) – Bas Losekoot, Ilja Leonard Pfeijffer, Maite van Dijk – Lecturis (2022) – ISBN: 9789462264557

Op 12 november 2022 opent in museum MORE te Gorssel: Streetview met foto’s van Bas Losekoot.

Losekoot werd bekend door zijn straatfoto’s die het individu in megasteden laat zien. “Streetview” toont een nieuwe selectie van zijn langlopende project geïnspireerd op de start van het “Urban Millennium”. Hij fotografeerde langdurig in de straten van New York, São Paulo, Seoul, Mumbai, Hong Kong, London, Lagos, Istanbul en Mexico-City, om de consequenties van extreme bevolkingsdichtheid op menselijk gedrag vast te leggen. Dit boek is daarmee een wereldwijd tijdsdocument van moderne stedelijke ervaring, dat laat zien hoe we ons handhaven in steden die soms niet lijken gemaakt voor mensen.

Door dag- en kunstlicht op een bijzondere manier te combineren, lijken de beelden geënsceneerd maar zijn dat nooit. De beelden lijken, op haast intieme wijze, minidrama’s te onthullen, die normaal aan het blote oog voorbij zouden gaan. Zijn werk gaat over gevoelens die wel allemaal herkennen zodra we ons begeven in de stressvolle dynamiek van de straat, zoals isolatie, vervreemding en eenzaamheid. Hoe gaan we om met grote hoeveelheid prikkels die we krijgen te verwerken in het dagelijks stadsleven? Wat laten wij van onszelf zien in de dagelijkse maskerade?

Ilja Leonard Pfeijffer schreef een essay voor dit boek:

“Als er één fenomeen is dat het succes van de menselijke soort zowel symboliseert als verklaart, is het de stad. Als er één verschijnsel genoemd moet worden dat de bedreiging voor de toekomst van de menselijke soort op aarde zowel zichtbaar maakt als veroorzaakt, is het diezelfde stad.”


100 jaar realisme (*) – Museum MORE – Veldhuis Media (2022) – ISBN: 9789083098807

Realisme van 1900 tot nu

Dit najaar presenteert Museum MORE een totaal nieuwe opstelling van de eigen collectie, met kunstwerken die nog nooit eerder te zien zijn geweest, waaronder recente aanwinsten aangevuld met 30 bruiklenen van hedendaagse kunstenaars

In de nieuwe opstelling die maar liefst 6 zalen beslaat, bevraagt het museum het begrip ‘de werkelijkheid’ zoals kunstenaars die kunnen verbeelden. De bezoeker is daarbij nadrukkelijk aan zet. Want wat is die werkelijkheid nou eigenlijk? Het suggereert een vaststaand gegeven, iets dat voor iedereen ‘waar’ is. Maar niets is minder waar: de werkelijkheid wordt door iedereen anders waargenomen. Of weergegeven.


Square (*) – Piet Zegveld – Piet Zegveld (2008) – ISBN: 9789082260014

Een minimale beeldtaal lijnen en vlakken twee en drie-dimensionaal geeft de éénvoud en duidelijkheid van deze autonome vorm weer. Schilderijen, werken op papier en panelen in hout geven beelden te zien in een vormentaal welke zichtbaar verwijst naar moderne stromingen en kunststijlen als concrete kunst, geometrie en het constructivisme van de vorige eeuw. Hij zelf omschrijft zijn werk als geometrisch abstract.

Het concept ‘filter voor het teveel’ in Vierkant is abstract. Een Synoniem voor vrijheid visie en intuïtie. Vanuit het concept en door het toepassen van structuur herhaling en ritme, ontstaat in horizontale en verticale richting een verborgen beeldtaal in composities en patronen. Voorstellingen vanuit enerzijds een geringe kleurkeuze en anderzijds primaire kleuren en/of zwart-wit tinten.

Licht en beweging is interactief, op elkaar inwerkend, het beïnvloed en geeft een constant wisselend beeld met optische effecten van reflectie en schaduwwerking. Het [VIERKANT] signatuur en voorstelling van een beeldtaal.

OVER MIJ

Piet Zegveld | heeft na de Akademie voor Beeldende Kunsten Arnhem de start gemaakt in het kunstenaarschap, als graficuszeefdrukker en schilder.

1985 zijn eerste expositie met zeefdrukken, later volgden aan de HKA en diversen kunstinstellingen docent en gastdocentschappen in zeefdruk.

Hij exposeert met schilderijen – reliëfs – en werken op papier.

2002 Definitieve stop van grafiek werkplaats en de zeefdrukkerij.

Info: Piet Zegveld Europalaan 123 6871 ZB Renkum – NL mobiel: +31 (0) 6 20 00 00 85 – e-mail: piet.zegveld@telfort.nl


Camera Lucida (*) – Roland Barthes – (Vintage Classics) Penguin Random House (2020) – ISBN: 9781784876012

Engels: French philosopher Roland Barthes discussed his thoughts about photography in detail in his book, Camera Lucida. His thoughts about the distinction between the studium and punctum of the photograph are particularly well known.

Studium indicates the factor that initially draws the viewer to a photograph. It refers to the intention of the photographer; the viewer can determine the studium of a photograph with their logical, intellectual mind. Studium describes elements of an image rather than the sum of the image’s information and meaning.

The punctum of a photograph, however, contains a deeper dimension: the elements of punctum penetrate the studium—they have the ability to move the viewer in a deep and emotional way. Barthes …

Nederlands: De Franse filosoof Roland Barthes besprak zijn gedachten over fotografie in detail in zijn boek Camera Lucida. Vooral zijn gedachten over het onderscheid tussen het studium en punctum van de foto zijn bekend.

Studium geeft de factor aan die de kijker in eerste instantie naar een foto trekt. Het verwijst naar de intentie van de fotograaf; De kijker kan met zijn logische, intellectuele geest het studium van een foto bepalen. Studium beschrijft elementen van een afbeelding in plaats van de som van de informatie en betekenis van de afbeelding.

Het punctum van een foto bevat echter een diepere dimensie: de elementen van punctum dringen het studium binnen – ze hebben het vermogen om de kijker op een diepe en emotionele manier te ontroeren. Barthes …

Bron: https://www.oreilly.com/library/view/photography-as-meditation/9781492016182/ch12.html

Foto indeling van Roland Barthes:

De Pose: Houding, lichaamsstand.

De trucage: Je ziet meteen dat er sprake is van een trucage foto.

De objecten: De ‘Dingen’ die je in de foto ziet verklaren de foto.

Het fotogenieke: De toepassing van typische fotografische technieken zolas scherp/onscherp.

De esthetiek: de foto loopt over van schoonheid.

De syntaxis: De betekenis wordt verteld door meerdere foto’s.

Bron: Cursus “Fotobespreking leiden” door Peter van Tuijl 2022-2023.


Camera Lucida – Professor Roland Barthes en G. Dyer – Farrar, Straus (2010) – ISBN: 9780374532338

Camera Lucida, Roland Barthes’s personal, wide-ranging, and contemplative volume–and the last book he published–finds the author applying his influential perceptiveness and associative insight to the subject of photography.

Commenting on artists such as Avedon, Clifford, Mapplethorpe, and Nadar, Barthes presents photography as being outside the codes of language or culture, acting on the body as much as on the mind, and rendering death and loss more acutely than any other medium.

This groundbreaking approach established Camera Lucida as one of the most important books of theory on the subject, along with Susan Sontag’s On Photography.

“Roland Barthes (Cherbourg, Normandië, 12 november 1915 – Parijs, 25 maart 1980) was een Frans literatuurcriticus en -theoreticus, semioticus en filosoof, beïnvloed door de semiotiek en het structuralisme. Zijn werk had grote invloed op het poststructuralisme. Zijn vader, Louis Barthes, was een marineofficier die stierf in een zeeslag toen Roland nog geen jaar oud was. Hij wordt opgevoed door zijn moeder Henriette en zijn grootouders in de stad Bayonne. Van zijn tante krijgt hij pianoles. Op zijn negende verhuist Barthes met zijn moeder naar Parijs.

Barthes shares his passionate, in-depth knowledge and understanding of photography. Examining the themes of presence and absence, the relationship between photography and theatre, history and death, these ‘reflections on photography’ begin as an investigation into the nature of photographs. Then, as Barthes contemplates a photograph of his mother as a child, the book becomes an exposition of his own mind.

Wiki – Camera_Lucida_(book) – Wiki – Camera_Lucida_(book)


Mythologies – Roland Barthes – Vintage Publishing (2009) – ISBN: 9780099529750

“Roland Barthes (Cherbourg, Normandië, 12 november 1915 – Parijs, 25 maart 1980) was een Frans literatuurcriticus en -theoreticus, semioticus en filosoof, beïnvloed door de semiotiek en het structuralisme. Zijn werk had grote invloed op het poststructuralisme. Zijn vader, Louis Barthes, was een marineofficier die stierf in een zeeslag toen Roland nog geen jaar oud was. Hij wordt opgevoed door zijn moeder Henriette en zijn grootouders in de stad Bayonne. Van zijn tante krijgt hij pianoles. Op zijn negende verhuist Barthes met zijn moeder naar Parijs.

‘Barthes’ purpose is to tear away masks and demystify the signs, signals and symbols of the language of mass culture’ The Times In this magnificent and often surprising collection of essays Barthes explores the myths of mass culture. Taking subjects as diverse as wrestling, films, plastic and cars, Barthes elegantly deciphers the symbols and signs embedded deep in familiar aspects of modern life, unmasking the hidden ideologies and meanings which implicitly affect our thought and behaviour. This early classic of semiotics from one of France’s greatest thinkers may irrevocably change the way you view the world around you.


Criticizing Photographs (*) – Terry Barrett – McGraw-Hill Education (2011) – ISBN 10: 0073526533  ISBN 13: 9780073526539

Ook als PDF Third Edition 1999 – Criticizing_photographs_An_introduction – Criticizing_photographs_An_introduction

Foto-indeling van Terry Barrett: Waarom is de foto gemaakt?

Beschrijvende foto: De fotograaf doet er niet toe (Pasfoto).

Verklarende foto: De fotograaf doet er niet toe maar de ene fotograaf maakt er wel wat meer van als de andere (Foto bij Instructie).

Interpretatieve foto: De fotograaf wil laten zien wat hij belangrijk vindt zonder meteen een waardeoordeel te geven.

Ethisch waarderende foto: De fotograaf wil een statement maken.

Esthetisch waarderende foto: De fotograaf wil de schoonheid (der ‘dingen’) laten zien.

Bron: Cursus “Fotobespreking leiden” door Peter van Tuijl 2022-2023.


Criticizing Photographs – An Introduction to Understanding Images – Terry Barrett – Routledge 6th Edition (2020) – ISBN 9781350097377

Emphasizing the understanding of images and their influences on how they affect our attitudes, beliefs, and actions, this fully updated sixth edition offers consequential ways of looking at images from the perspectives of photographers, critics, theoreticians, historians, curators, and editors.

It invites informed conversations about meanings and implications of images, providing multiple and sometimes conflicting answers to questions such as: What are photographs? Should they be called art? Are they ethical? What are their implications for self, society, and the world? From showing how critics verbalize what they see in images and how they persuade us to see similarly, to dealing with what different photographs might mean, the book posits that some interpretations are better than others and explains how to deliberate among competing interpretations. It looks at how the worth of photographs is judged aesthetically and socially, offering samples and practical considerations for both studio critiques for artists and professional criticism for public audiences.

This book is a clear and accessible guide for students of art history, photography and criticism, as well as anyone interested in carefully looking at and talking about photographs and their effects on the world in which we live.

Preface 1. About Art Criticism ; 2. Photography Theory: Is It Art? Is It True? Is It Moral? ; 3. Describing Photographs: What Do I See? ; 4. Interpreting Photographs: What Does It Mean? ; 5. Types of Photographs ; 6. Photographs and Contexts ; 7. Judging Photographs: Is It Good? ; 8. Writing and Talking About Photographs ; Bibliography

Terry Barrett is Professor Emeritus, The Ohio State University, where he taught criticism and photography. Dr. Barrett is the author of Why Is That Art?Criticizing ArtInterpreting ArtCRITSMaking Art, and articles and chapters on teaching and learning in the arts.


NRC 20230617 Beleef deze dag opnieuw (*1)

Polaroid

Waarom juist die imperfecte kiekjes zo aantrekkelijk en waardevol zijn.

FOTOGRAFIE: Al die digitale vakantiekiekjes: hoe maak je daar echte herinneringen van? Christiaan Weijts begrijpt de herwadering van de onbeholpen polaroidfoto. Ons geheugen is geen archief. Het denkt niet in termen van ‘deze datum, acht jaar geleden’.

nrc-krant-20230617-4950021-beleef-deze-dag-opnieuw – nrc-krant-20230617-4950021-beleef-deze-dag-opnieuw


NRC 20231014 Hoe doorzie je de magische fotografie van Google en Adobe? (*1)

Met de nieuwe AI van Google en Adobe is elke pixel van elastiek. Welke foto’s kun je nog geloven?
technologie

Google schroeft lachende hoofden op elke romp en Adobe corrigeert foto’s met magische AI. Welke beelden zijn nog echt? ANP trekt een grens en verbiedt alle generatieve AI in nieuwsfoto’s.

Met Google is het altijd lachen geblazen. Als je tenminste een groepsfoto maakt met de nieuwe Pixel-telefoon. De software op dat toestel vist automatisch lachende gezichten uit een aantal voorgaande foto’s en past, met één druk op de knop, de gezichten aan. Het resultaat: alle familieleden zijn met een brede glimlach vereeuwigd. Terwijl in werkelijkheid je tante stond te gapen op die ene foto en je neefje op het andere moment heel boos keek.

Dit is de foto die je dacht gemaakt te hebben – the photo you thought you took – zegt Google. In feite creëerde je een fictief moment: je hele familie in dezelfde seconde in volledige harmonie, zonder dat iemand boos of afgeleid is.

Het werkt met kunstmatige intelligentie: Google kauwt even op de beeldenreeks en komt dan met suggesties voor de ‘ Best Take ’, de ideale opname. Je kunt de gewenste gezichtsuitdrukking kiezen uit een rijtje voorbeeldhoofden, die Google vervolgens naadloos op elke romp schroeft.

Het is een onschuldige setting, zo’n groepsfotootje. Leuk voor de familie-app. Maar stel je voor dat je de blikken verandert van een groep zakenmensen, beroemde sporters of politici tijdens een bordesfoto? De één net wat minder zelfvoldaan, de ander kijkt geschrokken of intens verveeld. Zo krijgt een groepsfoto een heel andere betekenis.

Nog een AI-kunstje van de Pixel: een ‘magische editor’ verwijdert hinderlijke elementen. Eerst wordt de foto opgeknipt in losse objecten, een soort puzzelstukjes, die je kunt verplaatsen of wissen. Je tovert zo een volwassen vent met brommer en al van straat.

Niet alle aanpassingen lukken: soms krijg je de waarschuwing dat de resultaten „in strijd zijn met de voorwaarden voor generatieve AI”. Dat is kunstmatige intelligentie die op commando zelf dingen verzint (‘genereert’) op basis van heel veel voorbeelden. Google vermeldt in de metadata , een labeltje bij elk fotobestand, als je met je foto hebt gesjoemeld. Je kunt daarna overigens nog wel met dat labeltje sjoemelen om het weer aan te passen.

Brandend wrak

Niet alleen Google schuift de grenzen van beeldmanipulatie op. Professionele fotografen maken veel gebruik van Adobe-programma’s als Photoshop en Lightroom. Daar vervagen de grenzen tussen echt en gemanipuleerd beeld. Sinds Adobe generatieve AI toevoegde aan zijn software is fotobewerking extreem laagdrempelig geworden. Had je ooit een vaste hand en oeverloos geduld nodig om beeldelementen in Photoshop te selecteren en te verplaatsen, nu volstaat een simpele geschreven opdracht: selecteer die persoon, dat oor, dat huis of die mensen op de achtergrond. Wis ze, zet ze in een woestijn of een winterlandschap, en verander die auto in een brandend wrak.

Afgelopen week ontketende Abobe op een conferentie in Los Angeles nieuwe AI-krachten die zulke aanpassingen nog eenvoudiger maakt: elke pixel is van elastiek. Hoe kun je als kijker of consument dan nog bepalen wat echt is en wat niet? Om daar wat transparanter in te worden bedacht Adobe ook een digitaal watermerk , content credentials , die je op verzonnen of gemanipuleerde beelden kunt plakken. Zo’n keurmerk zou de aanpassingen in het oorspronkelijke mediabestand moeten bijhouden, maar zo lang het niet verplicht is biedt het geen enkele waarborg tegen misbruik.

ANP verbiedt generatieve AI

Iedereen kon al schilderen met Ravensburger , nu kan iedereen foto’s manipuleren met AI. Door de democratisering van kunstmatige intelligentie raken het web en sociale media overspoeld met nepbeelden. Van een verdacht vrolijke familiefoto schrikt niemand, maar desinformatie is gevaarlijk als het gaat om verkiezingen of gewapende conflicten.

De sector waarin beeld altijd ‘echt’ zou moeten zijn, is de nieuwsfotografie. Daar wordt het gebruik van generatieve AI in foto’s aan banden gelegd. ANP foto is met een beeldbank van 75 miljoen afbeeldingen en 60.000 nieuwe foto’s per dag de grootste aanbieder van nieuwsfoto’s in Nederland. Vorige week stuurde het persbureau een mail naar honderden freelance fotografen. De mededeling: generatieve AI is onder alle omstandigheden verboden, ook al vermeld je er als fotograaf keurig bij dat je die techniek gebruikt.

Hoofdredacteur Freek Staps stelt dat nieuwsfoto’s altijd ‘echt’ moeten zijn. „Beelden aanpassen is niet acceptabel, ook niet een beetje. Ook de context moet hetzelfde blijven, zodat je als kijker uiteindelijk hetzelfde ziet als je naast de fotograaf had gestaan.”

De persbureaus die onderling foto’s uitwisselen scherpen ook hun AI-regels aan. Zo benaderde ANP onlangs ruim honderd fotoagentschappen waarmee het samenwerkt. De boodschap was kort: „Wij sturen u geen AI-beelden, u mag dat bij ons ook niet doen.”

Staps durft er zijn hand niet voor in het vuur te steken dat er nooit meer een foto doorheen glipt die toch gemanipuleerd blijkt te zijn. Dat gebeurt de beste: zo vertoonde het NOS Journaal in augustus een afbeelding van wat pinguïns, bij elkaar verzonnen door generatieve AI. Het was een stockfoto, luidde de verklaring , en daar werd bij NOS minder op gelet dan op nieuwsfoto’s.

De beroemdste voorbeelden van gemanipuleerde nieuwsfoto’s komen uit het Rusland van na de revolutie: zowel Lenin als Stalin had er een handje van om politieke tegenstanders uit de officiële foto’s te poetsen, om ze vervolgens ook echt te laten verdwijnen.

Nieuwsfotografen worden tegenwoordig om veel minder de laan uitgestuurd. Associated Press verbrak in 2014 de banden met een freelance fotograaf die bij een foto van een Syrische soldaat de cameralens van een collega had weggepoetst . Reuters struikelde in 2007 over een Libanese fotograaf die in Photoshop de rookwolken aandikte na een Israëlische luchtaanval. Inmiddels is de werkelijkheid veel gruwelijker.

Het strengst zijn ze bij de World Press Photo: op de site van deze organisatie staat in vier sobere filmpjes uitgelegd welke beperkte bewerkingen je je als persfotograaf kunt veroorloven. Kleur en belichting aanpassen: alleen met mate. Alles wat de betekenis van de foto verandert, kan niet door de beugel. Het enige dat verwijderd mag worden is een stofje op de lens of wat nietszeggende details aan de randen van het beeld, door de foto bij te snijden.

Maar hoe controleer je dat? Elke pixel in de blockchain is nog wat te veel gevraagd. In het analoge tijdperk kon je de negatieven opvragen, in de digitale tijd is er het RAW-bestand. Dat is het ruwe fotobestand: nog geen beeld, alleen onbewerkte data. Het zijn grote bestanden en bij sommige persbureaus moeten de fotografen in het kleinere ‘jpeg’-formaat aanleveren. Niet helemaal sjoemelproof, maar toch kun je jpeg-manipulatie opsporen: de meeste professionele camera’s schieten tientallen plaatjes per seconde. Vraag bij de fotograaf de vijf beelden van voor en na het shot op, en je ziet wat er echt te zien was. Weigert de fotograaf in kwestie medewerking, dan ruikt het naar manipulatie en druk je op delete .

Marc Hijink is redacteur en schrijft hier iedere week over de achterkant van technologie.

nrc-krant-20231014-4966627-met-de-nieuwe-ai-van-google-en-adobe-is-elke-pixel-van-elastiek-welke-fotos-kun-je-nog-geloven – nrc-krant-20231014-4966627-met-de-nieuwe-ai-van-google-en-adobe-is-elke-pixel-van-elastiek-welke-fotos-kun-je-nog-geloven


NRC 20231102 Fotografen worden ‘artivisten’ (*1)

FOTOGRAFIE ACTIVISME In de fotografie rukt activisme op, zo blijkt op tentoonstellingen en festivals. Sommige fotografen vinden alleen foto’s maken van onrecht niet genoeg en gaan een stap verder.

nrc-krant-20231102-4969818-fotografen-worden-artivisten-kun-je-met-fotos-werkelijk-dingen-veranderen – nrc-krant-20231102-4969818-fotografen-worden-artivisten-kun-je-met-fotos-werkelijk-dingen-veranderen


NRC 20230708 Technologie: Slimme warmtedetectie maakt omgeving ’s nachts even zichtbaar als overdag (*1)

De meeste warmtecamera’s leveren wazige beelden op met weinig diepte en structuur. Met kunstmatige intelligentie kunnen ze beter beeld laten zien.

nrc-krant-20230807-4956928-slimme-warmtedetectie-maakt-omgeving-s-nachts-even-zichtbaar-als-overdag – nrc-krant-20230807-4956928-slimme-warmtedetectie-maakt-omgeving-s-nachts-even-zichtbaar-als-overdag


L’Ombre et le temps – Essais sur la photographie comme art – Jean-Claude Lemagny – Decitre ((1992) en 2005) – ISBN: 9782200344795 (2-200-34479-1)

Ce livre est un livre de combat. Autant son auteur déteste les pleurnicheries politico-sentimentales, autant il sait que l’art est toujours engagé dans une lutte inexpiable contre l’esprit de lourdeur et de ressentiment. La photographie nous jette dans un choix brutal. Elle peut être, et au plus haut point, vulgaire, bavarde, soumise. Elle peut être tout le contraire et nous remettre en présence du silence de la terre et des visages. Elle est incapable de demi-mesures. Elle nous contraint à savoir ce que nous voulons.

From: Marc Peterse
Sent: Sunday, February 18, 2024 2:58 PM
To: smps <smps@smps-mp.com>
Subject: Bekijk dit L’ombre et le temps – Essais sur la photographie… de Jean-Claude Lemagny – Livre – Decitre

L’ombre et le temps – Essais sur la photographie… de Jean-Claude Lemagny – Livre – Decitre

https://www.decitre.fr/livres/l-ombre-et-le-temps-9782200344795.html


Voorbeeld:

NRC 20211202 Schilderijen zijn foto’s uit een andere tijd (*1)
nrc-handelsblad-20211202-4407111-schilderijen-zijn-fotos-uit-een-andere-tijd – nrc-handelsblad-20211202-4407111-schilderijen-zijn-fotos-uit-een-andere-tijd

FOTOGRAFIE
Schilderijen zijn foto’s uit een andere tijd
Kinderen mochten op de foto zoals bij Rembrandt. Zo zagen ze zichzelf van buitenaf, schrijft Mariëtte Haveman.

Mijn oma


 

GPS Wijzer (*) – Foeke Jan Reitsma en Joost Verbeek – Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum (2021) – ISBN: 9789000379453


 

(*) Betekent/denotes: In bezit.

(*1) Betekent/denotes: In bezit als PDF/Kopie.