Van: smps <smps@smps-mp.com>
Verzonden: zondag 2 februari 2020 12:10
Aan: Ingrid van Beurden (ingrid.van.beurden@mail.com) <ingrid.van.beurden@mail.com>
CC: smps <smps@smps-mp.com>
Onderwerp: Uitwerking opdracht “Fotoboekenbal” op 4 maart 2020 – Bieb #57
Goedemorgen Ingrid,
Zoals besproken ben ik 4 maart verhinderd, maar heb deze leuke verrassende opdracht wel uitgewerkt. Zie onderstaand.
Hopelijk kun je hier mee uit de voeten. Uiteraard ben ik ook bereid om verdere toelichting te geven.
Vast veel plezier de 4e en met vriendelijke groet,
P.S.: Omdat ik de clubavond woensdag a.s. ook mis neem ik het boek dinsdag 4 februari met een print van dit bericht voor je mee.
Marc Peterse
T: 0318-463246
E: smps@smps-mp.com
Icon Karl Blossfeldt 1865 – 1932 – Hans Christian Adam – Taschen (2001) – ISBN: 9783822855096 (ISBN 10: 382285509X)
This book contains all the texts and illustrations taken from Blossfeldt’s works as well as photographs that have not been published before.
Geleend van Oog & Optiek bibliotheek voor het “Fotoboekenbal” op 4 maart 2020.
Handout:
Fotoboeken
De winter is een uitgelezen periode om eens met een goed boek bij de haard te kruipen. Waarom niet met een fotoboek? Voor je ligt een boek uit de rijke bibliotheek van Oog en Optiek. We nodigen je uit om het boek te bestuderen en er een mening over te vormen. Onderstaand vind je hiervoor enkele handreikingen.
Fotoboekenbal
In het kader van de boekenweek, staat de clubavond van 4 maart 2020 geheel in het teken van de uitgereikte fotoboeken. We delen met elkaar wat we hebben ontdekt en wat we er van vinden. Het verzoek is dan ook om 4 maart 2020 naar het ‘fotoboekenbal’ te komen met het verkregen boek.
Tips
Kijk het boek eerst eens onbevangen door en noteer welke foto’s je zo op het eerste gezicht het meest aanspreken.
Lees nu wat erover wordt geschreven en bekijk de foto’s in het boek nog eens, maar nu aandachtiger en ook vanuit datgene wat je gelezen hebt.
Levert dat een andere waardering op van de foto’s? Kun je dat uitleggen aan clubgenoten?
Wat is het handschrift van de fotograaf? Welke fotografische elementen zijn kenmerkend voor deze fotograaf?
Hoe worden de foto’s in het boek gepresenteerd? Is er een bepaalde stijl gebruikt en kun je die omschrijven? Vind je de vormgeving passen bij de inhoud van het boek?
Waarom verdient dit boek het om bekeken/gelezen te worden?
Let op: bibliotheekboek
Kun je er niet bij zijn op 4 maart 2020, vergeet dan niet het fotoboek in te leveren op een andere clubavond. Zo kunnen andere leden het weer lenen!
Uitwerking opdracht
Omdat ik er 4 maart 2020 niet bij kan zijn heb ik mijn onderstaande uitwerking aan Ingrid van Beurden gegeven en het boek eerder ingeleverd.
Aanvullende informatie:
Wiki – Karl_Blossfeldt (1) – Wiki – Karl_Blossfeldt (1)
Taschen: www.taschen.com
Eerste indruk:
Catalogus. Alle foto’s op gelijkaardige wijze vastgelegd. Zwart-wit (Tijd begin 1900?). In de context van die tijd. Fotografie in die jaren. Natuurgetrouwe vergrote vastlegging. Een/twee planten per pagina. Bij elk beeld een naamsvermelding in meerdere talen (Latijn/Duits/Engels/Frans) en vergroting van het beeld.
Naam Karl Blossfeldt zegt mij niet direct iets.
Subtitel: “Between Ornament and New Objectivity The plant photography of Karl Blossfeldt”.
Handzame pocket uitvoering, idee van een “veldboek”. Modernere heruitgave? 190 pagina’s.
Uitgave van Taschen, bekend van rijk geïllustreerde “koffietafel boeken”. Uitgave uit een serie “Icons”. Er zijn dus waarschijnlijk meerdere soortgelijke uitgave van andere fotografen.
Korte biografie van Karl Blossfeldt is opgenomen. 1865 – 1932.
Uitgave uit 2001. 160 pagina’s met een of meerdere afbeedingen.
Doornemen:
Er zijn meerdere boeken van Karl Blossfeldt. Publicaties: Art forms in nature (1928), Magic garden of nature (1932) en Magic in nature (1942).
Karl Blossfeldt was o.a. professor aan het College voor toegepaste kunst in Berlijn (College of Applied Art). Hij gebruikte fotografie als onderwijsgereedschap (grafisch design).
Gedurende zijn leven heeft hij ca. 6.0000 (gewone inheemse (niet exotische)) planten fotografisch gedocumenteerd met veel grafisch detail. Zeer gestructureerd; Close-up en herhaling – abstract en geometrisch.
Planten gereduceerd tot geometrische vormen, structuren en grijze tinten (Geen reuk, geen kleuren, geen tastbaarheid kenmerken).
De gebruikte formule: Heldere en scherpe beelden van concrete onderwerpen, realistisch detailering van de fysieke werkelijkheid.
Waardering:
Een uniek werk door de vroege inzet van fotografie in het bestuderen van planten voor …
Handschrift:
Geformatteerde, repeterende, abstraherende, documenterende vastlegging van plantvormen. Uniek en vooruitstrevend voor die tijd.
Presentatie:
Catalogus.
Zeer gestructureerd; Close-up en herhaling – abstract en geometrisch.
Uitermate passend.
Leeswaardigheid:
Het boek is voor mij met name interessant omdat het de vroege toepassing van fotografie illustreert door de inzet van deze toen vroege techniek door een niet-fotograaf.