Lunteren

+31 318 565653 smps@smps-mp.com

Mentoraat 2016-2017 – Sessie 4

Datum: 12 april 2017

Samenvattend voor “presentatie” 4e sessie:

Collage van De Oranjerie, nauwkeuring in zwartwit uitgewerkt (Met behulp van steunlijnen in Adobe InDesign).

Verder verdiept in sequenties – literatuur – en werk van met name Ger Dekkers (Fotograaf) en Michel Szulc Krzyzanowski (Artiest fotograaf) (Expositie in Coda Apeldoorn bezocht, expositie van nieuwe sequenties aangekondigd voor Mei).

Opgegeven voor Fotobond Afdeling Gelderland-Zuid cursusmodule “Seriematig werken” op 22 mei 2017.

SERIEMATIG WERKEN door PETER VAN TUIJL
Lokatie: Ons Huis, Dokter Honigstraat 3, 6901 AP Zevenaar.
Aanvang: 20:00 uur.
Er is plaats voor maximaal 30 deelnemers.
In de module Seriematig werken kijken we wanneer foto’s een serie vormen. Welke verschillende type series zijn er? Wat gebeurt er wanneer je meerdere beelden naast elkaar zet en hoe belangrijk is de volgorde?

Terug naar vormen van sequenties, en uitgangspunt “vastleggen van essentie van gebouw in Architectuur-fotografie”.

  • Definitie uit paper van Diana Bokje en boek Beeldspraak, Fotografie als visuele communicatie, Ton Hendriks (“Fotografie is een medium waarmee de fotograaf een verhaal vertelt aan de kijker”)
  • Sequenties: Strakke ordening van beelden op basis van principes: Tijd en Ruimte; verschuiving van Moment en Standpunt.
  • Op zoek naar andere vormen van sequenties. Wat lees je tussen de regels door en welke grenzen kun je opzoeken/overschreiden? Lijst van ideeen om te onderzoeken:
    • Zowel in fotograferen als in presenteren
    • Zowel tijd als ruimte veranderen (Verschillende mate waarin; Bijvoorbeeld: Lineair, exponentieel of anderszins)
    • Opzettelijk volgorde veranderen (Bijvoorbeeld een (1) beeld) (Opzettelijke verstoring van “cruciale beeld volgorde”)
    • Ruimte d.m.v. variatie in het brandpuntsafstand (Beeldhoek). Zie ook fotominiaturen van “studie” gemaakt in gang van stationshal naar garage station Arnhem (Contactsheet (2×3)(A4)(CHF)(300PPI) – Pictures 20170411001 – WGAF2017 – Zoom studie trap 19 foto’s – Contactsheet (2×3)(A4)(CHF)(300PPI) – Pictures 20170411001 – WGAF2017 – Zoom studie trap 19 foto’s).
    • Kleur en/of zwartwit
    • Integraal benadering – Opgebouwd beeld
    • Samengestelde beelden (Mikado)
    • Highlight/accentueer (Subtiele) verandering
    • Beeldvormen (Anders dan rechthoekig) (Presentatie)
    • Actie – reactie
    • Opgebouwde beelden
    • Rond kijken, vier windrichtingen, vooruit/achteruit en links/rechts
    • Tegenstellingen (Geaccentueerd)
    • Complementen
    • Beeld en reflectie, beeld en schaduw
    • Onderwerp(en) in beeld
    • Combinaties van sequenties
  • Maak tabel van vormen van sequenties met principe-vermelding (Is ook organisatie van alles wat ik nu heb verzameld). Ook met vermelding van fotograferen en/of presenteren vorm
  • Typeringen sequentie makers:
    • Michel Szulc Krzyzanowski: Diverse onderwerpen, veel op strand setting, typisch niet verfijnd, ruw
    • Ger Dekkers: Veelal landschappen (Repeterend), verfind en zeer exact/nauwkeurig (Analoog gefotografeerd)
  • Techniek: RAW bewerken om belichting en kleur gelijk te krijgen voor beelden waaruit sequentie wordt samengesteld (Training van Theo Fama op zondag 2 april 2017).
  • Diverse sequenties en sequentie-vorm-experimenten

Wat laat ik zien (Afgedrukte foto’s):

  • Sequentie De Oranjerie (13 beelden zwartwit)(7 beelden zwartwit)(6 beelden zwartwit)
  • “Studie” Hessenweg (Horizon verschuiving 2x)(Horizon verschuiving convergerend en divergerend)
  • “Wel/geen contact?”
  • “Vooruit-achteruit gekeken” 2x
  • “Studie” in/uitcheck terminals station Utrecht
  • “Gids” Utrecht
  • Pumpkin 1998
  • “Mikado studie” – (Brandpuntsafstand), incl. samengestelde beelden (Gebruikt voor opdracht “Minimalistisch zwartwit”)
  • “Studie naar essentie” – Gebouw contour contrasten 2x

Vragen:

  • Hoe met gelijke incremental inzoomen?
  • Wat gebeurt er met de beeldhoek als je het brandpunt wijzigt met een prime-lens en met een zoomlens? (Kijk naar Wikipedia artikel over zoomlens). Op 11 april ook een serie opnamen gemaakt in gang van stationshal naar parkeergarage station Arnhem (Traptreden gebruikt voor increment). Zie ook fotominiaturen van “studie” gemaakt in gang van stationshal naar garage station Arnhem (Contactsheet (2×3)(A4)(CHF)(300PPI) – Pictures 20170411001 – WGAF2017 – Zoom studie trap 19 foto’s – Contactsheet (2×3)(A4)(CHF)(300PPI) – Pictures 20170411001 – WGAF2017 – Zoom studie trap 19 foto’s). Tevens artikel van Wikipedia over zoomobjectief (Zoomobjectief).
  • Welke andere vormen van sequenties? (Ook reden om module “Seriematig werken” van de Fotobond te volgen.

Bijvangst:

 


Nauwkeuriger uitgewerkte collages.

Collages 13x (Kleur en zwartwit)

Collage 13 x (300 x 300) – SLinvis – FC – (10000 x 781 pixels)
Collage 13 x (300 x 300) – SL – FC – (10000 x 781 pixels)
Collage 13 x (300 x 300) – SLinvis – BW – (10000 x 781 pixels)
Collage 13 x (300 x 300) – SL – BW – (10000 x 781 pixels)

 

Collages 7x (Kleur en zwartwit)

Collage 7 x (300 x 300) – SLinvis (L6-L4-L2-0-R2-R4-R6) – FC – (300 PPI) – (8000 x 1159 pixels)
Collage 7 x (300 x 300) – SLinvis (L6-L4-L2-0-R2-R4-R6) – BW – (300 PPI) – (8000 x 1159 pixels)

 

Collages 6x (Kleur en zwartwit)

Collage 6 x (300 x 300) – SLinvis (L5-L3-L1-R1-R3-R5) – FC – (300 PPI) – (8000 x 1351 pixels)
Collage 6 x (300 x 300) – SLinvis (L5-L3-L1-R1-R3-R5) – BW – (300 PPI) – (8000 x 1351 pixels)

Diverse collages gemaakt van foto’s van maisveld langs de Hessenweg. Kijk onder: Portfolio -> Sequenties


Naar expositie van Michel Szulc-Krzyzanowski geweest in Apeldoorn (19 februari 2017) (Michel Szulc-Krzyzanowski)


28-5-2017 – 22-7-2017 – Solo exhibition of recent sequences in the Eduard Planting Galerie in Amsterdam, the Netherlands.

Zie Pf nr. 1-2017


Verder gaan met sequenties. Allerlei verschillende soorten sequenties maken/samenstellen. Ook op basis van wat je niet vindt in literatuur (Wat je tussen de regels door leest, bijvoorbeeld in het boek Beeldspraak (Ton Hendriks)).

Verzamel sequenties d.m.v. categorisatie/indexatie en/of op sequentie blad op website. Typeer deze sequenties.

  • Hessenweg panorama, diverse variaties (Benoem deze variaties)
  • “Vooruit” – “Achteruit” station Arnhem
  • Jongens in stationshal Arnhem
  • In/uitcheck terminals station Utrecht
  • Pumpkin-serie
  • “Gids” Utrecht
  • “Mikado” (Brandpuntsafstanden)
  • Parkeergarage station Arnhem (Zonder bewegende auto’s en met bewegende auto’s)
  • Doorkijk gang stationshal naar parkeergarage station Arnhem
  • Fietsenkelder station Arnhem
  • Rabobank pinautomaat Utrecht
  • Etc.

Sequenties voor 4e sessie

Hessenweg panorama, diverse variaties

Collage 6(110) 1(80) – Pictures – Centered (5000 x 647 pixels)

 

Collage 6(110) 1(80) – Picture 2016-10-06 15.39.52 – V – SLinvis (5000 x 647 pixels)

 

Collage 6(110) 1(80) – Picture 2016-10-06 15.39.52 – V – Kader – SLinvis (5000 x 1187 pixels)

 

Collage 6(110) 1(80) – Picture 2016-10-06 15.39.52 – H – SLinvis (5000 x 647 pixels)

 

Collage 6(110) 1(80) – Picture 2016-10-06 15.39.52 – Hrev – SLinvis (5000 x 647 pixels)

 

“Vooruit” – “Achteruit” station Arnhem

Collage 2 x (250 x 250) – Gang 1 – (150 ppi)

 

Collage 2 x (250 x 250) – Gang – (150 ppi)

 

Jongens in stationshal Arnhem (Contact – geen contact)

Collage 3 x (250 x 250) – Hal – (150 ppi)

 

Studie in/uitcheck terminals station Utrecht

Collage 5 x (120 x 120) H (300 x 300 pixels)(30 x 6.19 cm)
Collage 5 x (120 x 120) H (300 x 300 pixels)(30 x 6.19 cm)

 

Collage 5 x (120 x 120) V (300 x 300 pixels)(6.19 x 30 cm)
Collage 5 x (120 x 120) V (300 x 300 pixels)(6.19 x 30 cm)

 

“Gids” Utrecht

Collage 5 x (90 x 90) Gids (300 ppi)

 

Pumpkin 1998

Pumpkin serie (3 x 390 x 390)(Vertikaal) (10.09 x 30 cm)(300 PPI)

 

“Mikado” (Brandpuntsafstanden)

Multi foto IMG_2824 (50) en 2825 (50) Witte achtergrond-rotate

 

Collage 1(500) 1(400) 1(300) 1(200) 1(100) – BW 2-2 (600 ppi) (20 x 20 cm)

 

Collage 1(500) 1(400) 1(300) 1(200) 1(100) – BW 1-2 (600 ppi) (20 x 20 cm)

 

Collage 6(500) 1(500) – BW (30 x 5.04 cm)(300 PPI)

 

Parkeergarage station Arnhem (Zonder bewegende auto’s en met bewegende auto’s)

Collage 3 x (250 x 250) – Garage – Centered – (150 ppi)

 

Collage 4 x (250 x 250) – Garage – Centered – (150 ppi)

 

Doorkijk gang stationshal naar parkeergarage station Arnhem

Collage 3 x (250 x 250) – Gang – Centered – (150 ppi)

 

Fietsenkelder station Arnhem

 

Collage 3 x (250 x 250) – Fietsenkelder – (150 ppi)

Afsluitend:

Essentie van een beeld: Inspirerend, iets bekijken, zien, doorkijken, etc.Maak tabel van typen/vormen van sequenties naar “Ruimte”, “Tijd” en “Overigen”.

  • Voorbereiding voor presentatie in september.
  • Is Diana Bokje daarbij aanwezig?