Handboek kleur- & contrast-beheersing in de digitale fotografie (*) – Mich Buschman – Focus Publishing (2009) – ISBN: 9789078811107
In het Handboek kleur- & contrastbeheersing in de digitale fotografie laat vakfotograaf, fotografiedocent en Focus-testredacteur Mich Buschman zien hoe elke fotograaf de belichting en kleurweergave van zijn foto’s in elke fotografische situatie naar zijn hand kan zetten.
Fotografische onderwerpen vertonen vaak een grotere contrastomvang dan de automatische belichting van een digitale camera aankan. Dat resulteert in foto’s met dichtlopende donkere partijen, uitgebeten lichte beeldgedeelten, ruis of onnatuurlijke kleuren. Hoewel kleine technische tekortkomingen tegenwoordig na de opname gecorrigeerd kunnen worden, is het beter om tijdens het fotograferen tot een ideale belichting en kleurweergave te komen. Door perfect te leren belichten heeft een fotograaf meer controle over zijn camera en de opnamesituatie en kan hij zich concentreren op het onderwerp en de inhoud van zijn foto’s. Het uitgangspunt in dit boek is dat de herinnering aan het moment waarop een foto werd gemaakt in principe zo goed als mogelijk moet terugkeren bij het aanschouwen van de foto. Buschman laat zien hoe een met de werkelijkheid overeenkomende kleurweergave bereikt kan worden en hoe elke fotograaf zijn belichtingstechniek kan perfectioneren. Hij bespreekt bovendien het traject dat een perfect belichte en op kleur gebrachte foto aflegt naar een hoogwaardig afgedrukt eindresultaat.
NRC 20200709 Journalisten moeten niet alleen luisteren maar ook goed kijken (*1)
nrc-handelsblad-20200709-4250172 – Journalisten moeten niet alleen luisteren maar ook goed kijken – nrc-handelsblad-20200709-4250172 – Journalisten moeten niet alleen luisteren maar ook goed kijken
NRC 20200709 Beelden vangen op Google Street View (*1)
nrc-handelsblad-20200709-4250150 – Beelden vangen op Google Street View – nrc-handelsblad-20200709-4250150 – Beelden vangen op Google Street View
BlikOpener – Diana Bokje (2020) – e-book
BlikOpener – BlikOpener
Tijdens de Coronocrisis heb ik op Facebook en via mijn website iedere dag een BlikOpener gedeeld. Iets om creativiteit te stimuleren, de blik te verruimen en het fotobewustzijn te vergroten. Elke BlikOpener werd gevolgd door een uitdagende opdracht. Het doel was elke dag even iets leuks te delen en de fotospirit hoog te houden. Het stilleggen van de stressmaatschappij biedt ruimte in het hoofd voor creativiteit. De BlikOpeners vormen een uitdaging om te genieten van de lege agenda en het beste uit jezelf te halen.
De BlikOpeners zijn veel gelezen, gedeeld en regelmatig kreeg ik bijzondere foto’s terug als reactie op de opdrachten. Al snel kwam de vraag of er ook een boekje kwam. De honderste BlikOpener lijkt mij een mooie gelegenheid voor een e-book. Bij veel BlikOpeners vind je qr-code naar de pagina’s en boeken van de genoemde fotografen. Je kunt ook direct op de qr-code klikken. Dit e-book bevat een selectie van alle BlikOpeners. Kijk op www.bokje.com voor het totale overzicht en nieuwe BlikOpeners.
Als lezer van mijn nieuwsbrief ontvang je dit e-book helemaal gratis omdat ik het fijn vind dat je me volgt. Geniet van de opdrachten want juist nu, nu alles langzaam weer op gang komt, is het belangrijk om de herontdekte creativiteit vast te houden en elke dag even tijd voor jezelf te nemen.
Laat anderen meegenieten en deel je foto’s via Facebook met #BlikOpener #Bokje.
Digitale wereld – Om de hoek kijken (*1) (Elsevier weekblad 20181103)
Digitale wereld – Om de hoek kijken (Elsevier weekblad 20181103)_20181107_0001 [20-20-150] – Digitale wereld – Om de hoek kijken (Elsevier weekblad 20181103)_20181107_0001 [20-20-150]
Factfulness (*) – Ten Reasons We’re Wrong About The World – And Why Things Are Better Than You Think – Hans Rosling – Hodder & Stoughton (2018) – ISBN: 9781473637467
Hans Rosling was een Zweedse arts en hoogleraar Internationale Gezondheid. Daarnaast presenteerde hij wetenschappelijke documentaires op de BBC en gaf hij een van de best bekeken TED Talks allertijden. Hij overleed op 7 februari 2017 op 68-jarige leeftijd. Ola Rosling en Anna R. Rosling zijn respectievelijk de zoon en schoondochter van Rosling en medeoprichters van Gapminder.
‘A hopeful book about the potential for human progress when we work off facts rather than our inherent biases.’ BARACK OBAMA ‘One of the most important books I’ve ever read – an indispensable guide to thinking clearly about the world.’ BILL GATES *#1 Sunday Times bestseller * New York Times bestseller * Observer ‘best brainy book of the decade’ * Irish Times bestseller * Guardian bestseller * audiobook bestseller * Factfulness: The stress-reducing habit of only carrying opinions for which you have strong supporting facts. When asked simple questions about global trends – why the world’s population is increasing; how many young women go to school; how many of us live in poverty – we systematically get the answers wrong. So wrong that a chimpanzee choosing answers at random will consistently outguess journalists, Nobel laureates and investment bankers. In Factfulness, Professor of International Health and a man who can make data sing, Hans Rosling, together with his two long-time collaborators Anna and Ola, offers a radical new explanation of why this happens, and reveals the ten instincts that distort our perspective. It turns out that the world, for all its imperfections, is in a much better state than we might think. But when we worry about everything all the time instead of embracing a worldview based on facts, we can lose our ability to focus on the things that threaten us most. Inspiring and revelatory, filled with lively anecdotes and moving stories, Factfulness is an urgent and essential book that will change the way you see the world.
Factfulness-posters – Factfulness-posters
HFD_20200731_0_014_008-Infrarood-zorgt-voor-nieuwe-blik-op-legerinzet-VS (*1)
Infrarood zorgt voornieuwe blik op legerinzet VS:
Met een infraroodcamera legde fotojournalist David Degner de militairen vast die tijdens de recente Black Lives Matter-protesten de straat op werden gestuurd in Boston. Dat levert intrigerende beelden op van roze kleurende militairen. ‘Ik daag toeschouwers aan beide zijden van de steeds groter wordende kloof in onze samenleving uit om vanuit een ander perspectief dan gewoonlijk naar deze mensen te kijken’, zegt Degner over zijn werk.
HFD_20200731_0_014_008-Infrarood-zorgt-voor-nieuwe-blik-op-legerinzet-VS – Infrarood zorgt voor nieuwe blik op legerinzet VS – HFD_20200731_0_014_008 – Infrarood zorgt voor nieuwe blik op legerinzet VS
Dag & Nacht – De hemel verklaard door Helga van Leur & Govert Schilling – Helga van Leur – Fontaine Uitgevers (Juni 2020) – ISBN: 9789059565425
Waarom is de lucht blauw en de zonsondergang rood? Hoe ontstaat de regenboog met al zijn kleuren? Kun je vanuit Nederland het poollicht zien? Welke wolken vertellen je dat je beter een paraplu mee kunt nemen? Waarom ziet de maan er elke dag anders uit? Hoe zie je het verschil tussen een ster en een planeet? En waar vind je de Poolster en hoe herken je een satelliet?
In dit boek beschrijven Helga van Leur en Govert Schilling alles wat er overdag en ’s nachts aan de hemel te zien is. Van wolkentypen, optische verschijnselen en bliksem tot vallende sterren, planeetsamenstanden en zonsverduisteringen. In begrijpelijke taal en voorzien van prachtige foto’s nemen ze je mee op een boeiende verkenningstocht, van ’s morgens vroeg tot diep in de nacht.
Helga van Leur is meteoroloog en presenteerde twintig jaar lang het RTL-weerbericht. Als ambassadeur van onze planeet verzorgt ze lezingen over het weer, klimaat, duurzaamheid en gedrag.
HFD_20200822_1_020_022 – De beweging van Adriaan de Jongh (*1)
Dit artikel in het FD bevat enkele foto’s waarin grove pixels gebruikt worden om de achtergrond – of delen van beelden – te abstraheren/naar de achtergrond te brengen.
Zie PDF voor het artikel met beelden.
HFD_20200822_1_020_022 – De beweging van Adriaan de Jongh – HFD_20200822_1_020_022 – De beweging van Adriaan de Jongh
Let met name op de overgang, contour.
NL2 Een vierkante kijk op het gewoonste land van de wereld – Martien Hierck – (2020) – ISBN 978-90-829483-2-5
In NL2 belicht fotograaf Martin Hierck in vierkante foto’s de inrichting van het Nederlandse landschap/infrastructuur. Lopend door het land staat hij stil bij details waar menig ander mens achteloos aan voorbij gaat. Hij zoomt in tot in de verste details. De fotograaf laat clichés als molens, grachten en tulpenvelden links liggen, maar laat in de vorm van kunstzinnige ‘stillevens’ de kijker met andere ogen kennismaken met het Nederland uit zijn eigen omgeving. Journalist Jean-Pierre Geelen gaat in een essay op zoek naar de achtergrond van dit werk, de fotograaf en zijn land. Het geheel schetst een eigentijds en prikkelend portret dat telkens weer dwingt tot kijken en stemt tot denken.
Martin Hierck (Haarlem 1971) is a Netherlands-based photographer specialized in documentary and travel photography. His work is published in international magazines and newspapers.
Wie zijn wij ?
Ik ben Martin Hierck, fotograaf gespecialiseerd in reis- en documentaire fotografie. Naast foto’s voor diverse opdrachtgevers begeleid ik fotoreizen en bracht ik twee boeken uit. Al meer dan 3 jaar ben ik intensief bezig met het vastleggen van het Nederland dat wij dagelijks zien maar waar we eigenlijk nooit echt bij stilstaan
Ik ben Jean-Pierre Geelen, en werk als journalist bij de Volkskrant. Momenteel als redacteur Wetenschap (portefeuille Natuur & biodiversiteit), Daarnaast ben ik auteur van verscheidende boeken, over media, politiek, vogels en kunst. Samen met Maarten van Rossem publiceerde ik in 2011 het fotojournalistieke boek ‘Nederland en de Nederlanders’ (uitg. Nieuw Amsterdam).
HET BOEK
Het boek zal worden vormgegeven en gedrukt door Uitgeverij Lecturis Wij zijn enorm blij dat deze gerenommeerde uitgever ons boek wil laten maken. Om deze kosten te kunnen betalen hebben we jullie donaties hard nodig.
Met dit boek willen wij niet alleen een beeld van Nederland geven, maar ook op een interessante, prikkelende manier bewustwording creëren over de rol van fotografie in onze maatschappij en hoe wij als toeschouwer naar beeld kijken. Het werk van Hierck leent zich daar bij uitstek voor.
HFD_20210116_1_024_010 – Deelfotografie (*1)
HFD_20210116_1_024_010 – Deelfotografie – HFD_20210116_1_024_010 – Deelfotografie
#nyc – Meekijken met de sms’jes van voorbijgangers – Jeff Mermelstein – Mack (2020) – ISBN: 9781912339860
#nyc is Jeff Mermelstein’s multifarious, comic and heartbreaking survey of contemporary life as learned through overseen text messages. Written in the new language of acronym and initialism, truncation and cipher wordplay, interrupted by the occasional longueur, people appear to have few inhibitions when faced only with their own reflection in a phone screen, such that they pour their heart-felt desire and lust and hate and vitriol in unfettered streams of text consciousness.
Chaucerian in its breadth and humor, this project reveals the complex inner lives of the city’s residents, and the intriguing richness of emotion that exists within the most innocuous moments of everyday life: on the train, a park bench, or in the street. Here, a short history of New York unfolds, as told directly by one resident to another.
nrc-handelsblad-20210217-4332462 – Meekijken met de sms’jes van voorbijgangers –
De ene die alles ziet – De Aarsman Collectie 2014-2021 (*) – Podium Uitgeverij (Maart 2021) – ISBN: 9789463810784
Je ziet een foto in de krant van een demonstratie, een persconferentie, een overstroming. Je leest de kop, het onderschrift, misschien het artikel. De foto bevestigt het onderwerp van de tekst. Als het een mooie foto is, kijk je iets langer terwijl er even door je heen schiet: wat een mooie foto. Daarna sla je de pagina om.
Dan heb je 99 procent van wat er te zien was, gemist.
‘De Aarsman Collectie’ gaat over wat je te zien krijgt als je stopt met kijken zoals je gewend bent. Als je teruggaat naar af en vragen stelt als een kind. De wereld staat stil op een foto, waardoor je alle tijd hebt om alles wat erop staat uitgebreid te bestuderen. Elke keer is het mogelijk om een nieuw verhaal te zien in wat je op het eerste gezicht bekend voorkomt.
Iedere dag struint Hans Aarsman duizenden nieuwsfoto’s af op zoek naar een verhaal. De spannendste, mooiste, meest verrassende stukken van de afgelopen zeven jaar zijn in De ene die alles ziet bijeengebracht.
The Colors of Decay – A view through the lens into a world of forgotten places – Bas van der Poel – 2019 – ISBN: 9789463235334
Gastspreker tijdens Oog & Optiek clubavond op 3 mei 2021.
www.maestro-photography.nl
All around us there is an unseen world. Hidden from casual glimpses, sometimes in plain sight. Places cast aside in the march of time. Caught in the past, in a state of decay, locked up, thrown away and forgotten. Yet often, the ravage of time brings into focus the humanity and lost memories of these places, so that they become mirrors into our souls. Join an intrepid explorer of the unseen, Bas van der Poel, in a worldwide voyage of discovery. Look through his lens, be there and marvel at the colors of decay – before these magical places are lost forever.
Focus op Fotografie: Van maken tot raken (*besteld/Ontvangen 20210928) – In vijftig stappen van idee naar fotoproject – Diana Bokje – Van Duuren Media Focus op Fotografie Serie (28 september 2021) – ISBN: 9789463562164
Exclusieve Zoom-presentatie door Diana Bokje!
Dank u voor uw bestelling van het boek Focus op Fotografie: Van maken tot raken!
Exclusief voor de eerste honderd bestellers van dit boek geeft Diana Bokje op woensdag 6 oktober een Zoom-presentatie waarin zij uitgebreid ingaat op dit boek en diverse technieken de revue laat passeren. Daarnaast laat Diana aan de hand van diverse voorbeelden, uitleg en demonstraties haar licht schijnen over zaken die in haar nieuwste boek aan de orde komen.
De presentatie is te volgen in Zoom en vindt plaats op 6 oktober om 11.00 uur en duurt circa één uur. Enkele dagen daarvoor ontvangt u een Zoom-uitnodiging en een korte instructie hoe deel te nemen.
Nogmaals dank voor uw bestelling!
Diana Bokje en het team van Van Duuren Media
De fototechniek wordt steeds toegankelijker en gemakkelijker. Het beheersen van de techniek is een mooie basis, maar wordt je publiek hier warm van? Je wilt de mensen graag ontroeren met boeiende fotografie die inhoud heeft. Foto’s die mensen raken, beginnen met een aansprekend idee. Voeg hier je eigen stijl aan toe en werk zo aan een meeslepend project. Hierin kun je je jezelf onderscheiden als fotograaf.
In dit boek word je op dit gebied ontwikkeld als fotograaf. Daar komt veel zelfonderzoek, persoonlijke ontwikkeling en doorzettingsvermogen bij kijken. Elk fotoproject of mooie serie begint met een droom van de maker. Auteur, fotograaf en fotografiedocent Diana Bokje helpt je om die droom bij jezelf te herkennen en te ontwikkelen tot een aansprekende fotoserie of presentatie. Middels een stappenplan vind je de antwoorden op de volgende vragen: hoe bedenk je een idee, hoe verrijk je dat, hoe maak je er een boeiend project van, hoe leg je het vast met je eigen handtekening, hoe laat je elke foto meer spreken, hoe ga je om met twijfels, hoe zet je door en hoe breng je een project tot voltooiing?
Het boek brengt je als fotograaf van droom naar een voor jou unieke en voor anderen aansprekende fotografische werkelijkheid. Het is je mentor op papier.
Als fotocoach geeft Diana Bokje fotografen het gereedschap en de inspiratie om hun fotografie visie, creativiteit en zeggingskracht te ontwikkelen zodat zij anderen kunnen raken met hun foto’s. “Het fotograferen zit mij in het bloed. Ik ben opgegroeid in een fotografennest, kreeg mijn eerste camera op mijn vierde verjaardag”, zegt zij. “Wat mij blijft boeien in de fotografie is de grote verscheidenheid aan beelden. Van prachtige esthetische tot rauwe prikkelende foto’s en soms ongrijpbare verbeeldingen van de werkelijkheid. Mijn eigen fotografie heeft vaak een persoonlijke achtergrond. Een innerlijke strijd, bijzondere gebeurtenis of emotie die ik met behulp van fotografie bevraag. Universele vragen die de kijker raakt en anders laat kijken naar fotografie.”
Stappenplan Diana Bokje 20221011001 (PDF) – Stappenplan Diana Bokje 20221011001
Stappenplan fotoanalyse (Van maken tot raken)(Diana Bokje)(202210) (PDF) – Stappenplan fotoanalyse (Van maken tot raken)(Diana Bokje)(202210)
Stappenplan fotoanalyse (Van maken tot raken)(Diana Bokje)(202210) (MS-Word) – Stappenplan fotoanalyse (Van maken tot raken)(Diana Bokje)(202210)
Het Lichtkwadrant – Tom Meerman – Van Duuren Media Focus op Fotografie Serie (28 juli 2021) – ISBN: 9789463562195
Van alle technieken die beginnende fotografen moeten leren is het licht in de camera de meest complexe. Wat in de belichtingsdriehoek wordt uitgelegd lijkt zo logisch en is toch maar moeilijk te doorgronden. Dit boek Het Lichtkwadrant toont in een begrijpelijk en revolutionair nieuw systeem de lichtfactoren Lensopening, Belichtingstijd en Lichtgevoeligheid in samenhang met Licht tot een sluitend systeem.
In dit rijk geïllustreerde boek met veel heldere schema’s worden alle instellingen van de camera bijeengebracht. Van alle voorbeeldfoto’s zijn de gegevens bijgevoegd. De aanduidingen waarmee fabrikanten hun instellingen weergeven staan hier in tabellen naast elkaar.
Dit leerboek is bedoeld voor de docent fotografie die zijn cursisten de lichtinstellingen wil aanleren. Voor de cursisten fotografie is het een helder naslagwerk waar zij hun hele opleiding en nog lang daarna plezier van zullen hebben. Fotografen die nu eindelijk willen doorgronden waarom die belichtingsdriehoek een zo onbruikbaar systeem was begrijpen het na het lezen van dit boek. De belichtingsdriehoek wordt uitgebreid tot Het Lichtkwadrant.
De auteur voegde in het boek een handig en uniek rekenmaatje toe, waarmee iedere lichtsituatie kan worden ingesteld in de camera.
Tom Meerman (Amsterdam 1959) fotografeert sinds 1977. Zijn nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden van de fotografische taal leidde tot zijn afstuderen als autonoom beeldend kunstenaar in de fotografie (Artez, Arnhem 1988). Sindsdien spreekt en schrijft hij over het vak als docent, mentor en bestuurder en is hij veelgevraagd jurylid en beeldredacteur. Daarnaast is hij actief als fotograaf.
Focus op Fotografie: Foto’s analyseren en bespreken – Tom Meerman – Van Duuren Media Focus op Fotografie Serie (2021) – ISBN: 9789463562188
Hoe vaak overkomt het je niet dat je over een foto iets wilt zeggen en dat je even niet verder komt dan ‘mooi’? Als je fotodocent bent, of redacteur, coach, jurylid, galeriehouder, recensent of fotograaf, dan heb je meer woorden nodig om uit te leggen wat je plan is, welk inzicht je hebt en waarom je keuze belangrijk is.
Met dit boek leer je in een paar heldere stappen fotografie te analyseren. Met de overzichten in dit boek benoem je eenvoudig het onderwerp van de foto, ontrafel je de beeldelementen, volg je de strategie van de maker en ontdek je wanneer en hoe foto’s relevant zijn voor het publiek.
Je kunt de lijst met duizend woorden als schrijfhulp beschouwen. Je zult de negen vragen van de beeldelementen als handvat voor je openbare besprekingen uit je hoofd willen kennen. Dat foto’s van betekenis veranderen als de context en het medium veranderen is na het bestuderen van dit boek geen hindernis meer, maar een verrijking van de fotografie. Je zult merken dat je publiek zich gelukkiger voelt als jij voor hen het beeld kunt verklaren.
De eerste 100 bestellers van dit boek kunnen deelnemen aan een exclusieve Zoom-presentatie op 9 juni 2021 om 11 uur.
Tom Meerman (Amsterdam 1959) fotografeert sinds 1977. Zijn nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden van de fotografische taal leidde tot zijn afstuderen als autonoom beeldend kunstenaar in de fotografie (Artez, Arnhem 1988). Sindsdien spreekt en schrijft hij over het vak als docent, mentor en bestuurder en is hij veelgevraagd jurylid en beeldredacteur. Daarnaast is hij actief als fotograaf.
Fotos analyseren en bespreken – Tom meerman (Lijstjes bij het boek) – Fotos analyseren en bespreken – Tom meerman (Lijstjes bij het boek)
Citaat uit boek (Focus op Fotografie – Foto’s Analyseren & Bespreken – Tom Meerman – Blz. 156):
De vijf dimensies die we hanteren zijn de drie (3) dimensies voor ruimte, plus éen (1) voor tijd en éen (1) voor het visionaire.
De gebruikelijke drie dimensies kennen we van het zichtbare en tastbare om ons heen: lijn, vlak en diepte. Op papier kunnen we twee dimensies weergeven: lijn en vlak. Diepte kunnen we alleen maar suggereren met verschillende beeldelementen.
Tijd is een dimensie in die zin dat alles wat nu is er eerst niet was, en later ook niet meer. En tevens dat een feit op moment x toch anders is dan hetzelfde feit op moment y.
Het begrip visionaire hanteer ik als containerbegrip voor alles wat op het betekenissengebied speelt; alle symbolen, iconen en indexen die aan de bestaande werkelijkheid worden gehecht. De dimensieverschillen zitten er in dat eenzelfde feitelijkheid meerdere betekenissen kan hebben.
De kunst van het kijken – Het verhaal van de fotografie – Ian Jeffrey – Ludion (2009) – ISBN: 9789055447770
Dit bijzondere Ludionboek neemt u mee door de geschiedenis van de fotografie in een chronologische presentatie van ruim honderd belangrijke fotografen en hun werk. De fotografen worden belicht en hun foto’s onder de loep genomen en becommentarieerd. Hetzelfde principe als in de andere boeken uit de reeks. Maar Ian Jeffrey gaat verder. De criticus en docent, een wereldautoriteit op het vlak van de fotografie, laat ook heel goed zien hoe de praktijk van de fotografie in de loop van de tijd is geëvolueerd, en volgens welke criteria. Het verhaal van de fotografen en de foto’s is op zich heel boeiend, maar het zijn vooral Jeffrey’s visie en conclusies die van ‘De kunst van het kijken. Het verhaal van de fotografie’ zo’n bijzonder boek maken. Daarnaast zijn er aparte hoofdstukken gewijd aan scharniermomenten in de geschiedenis van de fotografie, zoals de twee wereldoorlogen.
How to Read a Photograph – Ian Jeffrey – Thames Hudson Ltd. (2019) – ISBN: 9780500295380
Ian Jeffrey is a superb guide in this profusely illustrated introduction to the appreciation of photography as an art form. Novices and experts alike will gain a deeper understanding of great photographers and their work, as Jeffrey decodes key images and provides essential biographical and historical background. Profiles of more than 100 major photographers, including Alfred Stieglitz, Bill Brandt, Henri Cartier-Bresson, Walker Evans, Paul Strand and Lazlo Moholy-Nagy, highlight particular examples of styles and movements throughout the history of the medium. Each entry includes a concise biography along with an illuminating discussion of key works and nuggets of contextual information, making this book the ideal gallery companion for photography aficionados everywhere.
Handboek Macrofotografie: Tot in het kleinste detail! 2e editie – Pieter Dhaeze – Van Duuren Media (2020) – ISBN: 9789463561693
In deze tijd waar elke dag miljoenen foto’s gemaakt worden, is het niet eenvoudig om onderscheidend te fotograferen. Ieder denkbaar onderwerp is vanuit elk standpunt al vele malen vastgelegd. Ben jij enthousiast fotograaf en wil je jouw publiek – en jijzelf – toch nog verrassen met bijzondere foto’s, stap dan eens in de wereld van macrofotografie. Daarmee open je onderwerpen die voor het gewone oog gesloten blijven en dus de aandacht trekken van een ‘argeloze’ kijker.
Het welslagen van macro- en close-upfoto’s is net als andere disciplines in de fotografie afhankelijk van vier hoofdfactoren: gereedschap, kennis, vaardigheid en creativiteit/inspiratie. Deze vier aspecten vormen de basis van dit boek en komen uitgebreid aan de orde. Welke lens heb ik nodig? Wat is scherptediepte? Wat zijn de belangrijkste instellingen? Hoe kader ik een aantrekkelijk beeld? Op al deze vragen krijg jij antwoord in de 2e editie van het handboek Macrofotografie: Tot in het kleinste detail! door middel van heldere tekst en duidelijke illustraties en voor de nodige inspiratie is het boek gelardeerd met mooie macro- en close-upfoto’s.
Ter afsluiting wordt de theorie aangevuld met vier prachtige portfolio’s. Huub de Waard laat jou kennis maken met alle facetten – letterlijk – van microfotografie. Johan van de Watering laat in het veld zijn meesterlijke kijk op compositie en natuurlijk licht zien. Leon Baas bevriest zijn kruipende en vliegende modellen met flitslicht tot sprookjesachtige beelden. Tot slot onthult Ivo Freriks enkele geheimen met betrekking tot focus stacking.
Alleen maar kijken – Essays over de mens als toeschouwer – Cornelis Verhoeven – Ambo (1992) – ISBN: 9789026311925
In zijn boek Alleen maar kijken (1992) vertelt filosoof en hoogleraar wijsbegeerte Cornelis Verhoeven (1928-2001) dat de filosofie voor hem steeds minder pretentieus is geworden: eerst moest ze ‘alles’ kunnen verklaren, maar later werd ze ‘een verwondering over het feit dat er iets is en niet niets, dat de werkelijkheid altijd anders is dan wij denken’. Deze verwondering neemt de vorm aan van aandachtig kijken, ‘een kijken zonder agenda en zonder andere bedoelingen dan te zien wat er te zien is’. Iemand die in staat is om op die manier ‘alleen maar te kijken’, wil het object van beschouwing ‘niet bezitten, niet beheersen en niet veranderen’.
Bovenstaande tekst is uit een artikel in NRC van zaterdag 20 november 2021. Het artikel staat hieronder als PDF en afbeelding.
nrc-handelsblad-20211120-4403177-als-we-de-dingen-willen-zien-hoeven-we-alleen-maar-te-kijken – nrc-handelsblad-20211120-4403177-als-we-de-dingen-willen-zien-hoeven-we-alleen-maar-te-kijken
Russell Kirsch – Uitvinder van de Pixel
Russel Kirsch met een foto van zijn zoon Walden die door de eerste digitale scanner ooit gescand werd in 1957.
Uitvinder van de digitale fotografie en de pixel overleden
De Amerikaanse computerwetenschapper Russell Kirsch is vorige week overleden aan complicaties rond Alzheimer. Kirsch was de uitvinder van de pixels in onze schermen en een pionier in digitale fotografie. Hij is 91 jaar geworden.
Russell Kirsch werd in 1929 geboren in New York en overleed op 11 augustus 2020 in zijn huis in Portland, Oregon. In 1957 bouwde Kirsch de eerste fotoscanner, omdat hij nieuwsgierig was of een computer ook in staat zou zijn om de wereld te zien. Voor zijn experiment gebruikte hij een babyfoto van zijn zoon Walden, dit is eerste digitale foto. Deze iconisch geworden foto staat in de lijst van 100 foto’s die de wereld hebben veranderd van Life Magazine.
SEAC
Kirsch werkte voor de Amerikaanse overheid en kreeg hierdoor de beschikking over een SEAC, een van de eerste generatie computers in de VS. De computer was alleen bedoeld om officiële berekeningen te maken, maar het team waar Kirsch onderdeel van was, deed veel meer met de SEAC. Zij wilden testen waartoe de computer daadwerkelijk in staat was, en bouwde hier de fotoscanner voor.
Pixels
Kirsch bedacht dat het handig zou zijn om een foto digitaal in kleine stukjes te hakken om zo verschillende niveaus aan informatie te registreren. Zo moesten er meerdere opnames van de foto genomen worden om de verschillende grijswaardes te krijgen. De kleine stukjes foto konden zo elk een andere grijswaarde hebben en als ze dan weer digitaal aan elkaar gelijmd werden kreeg je een herkenbare foto. Frederic Billingsley beschreef dit soort foto-elementen als pixels in 1965, toen hij sprak over foto’s die ruimtesondes hadden gemaakt van de maan en mars. Als test gebruikte Kirsch hiervoor de babyfoto van zijn zoon. Deze was 5 bij 5 centimeter groot en hij gebruikte voor de digitalisering een resolutie van 176 bij 176 pixels. Ter vergelijk: digitale camera’s en camera’s op je smartphone meten foto’s niet meer in pixels, maar in megapixels; een miljoen keer zoveel.
Vierkanten
Russell Kirsch realiseerde zich later dat hij een fout had gemaakt, omdat pixels vierkant zijn. Hij zag dat hierdoor de natuurlijke vormen op een foto verloren gaan. Hij vond het jammer dat de wereld daar altijd last van heeft gehouden, hoe logisch de keuze voor hem toen ook was. Zelfs nadat Kirsch met pensioen ging in 2001, bleef hij aan de pixels sleutelen, in de hoop dat hij een betere vorm voor de pixels kon maken dan de vierkantjes. Toen Kirsch 81 was, bedacht hij een systeem waarbij gebieden van 6 bij 6 pixels worden ingedeeld op zo’n manier dat er een groot contrast ontstaat op het beeld. Dit idee is nooit doorgebroken.
Russell Kirsch, the computer scientist who invented the pixel, has passed away
Kirsch changed everything in 1957 (By Eric Hamilton )
Why it matters: It’s hard to imagine a world without the pixel. Computer scientist Russell Kirsch is credited with creating the pixel in 1957, and subsequently the first ever digital image. Decades later, and millions of pixels later, the pioneering work and research done by Kirsch has served as a progenitor to digital imaging everywhere. From CAT scans to selfies to everything else, it’s hard to overstate how important Kirsch’s contributions to computing are.
Russell Kirsch was born in 1929, and after graduating from the Bronx High School of Science, moved onto Harvard and MIT to further his education. Kirsch would then embark on a career as a computer scientist during the 1950s at the National Institute of Standards and Technology, back then known as the National Bureau of Standards.
It was there that Kirsch helped develop the world’s first programmable computer, SEAC (Standards Eastern Automatic Computer). These were the days when computers were built with hundreds of vacuum tubes, weighed thousands of pounds, and consumed the floor space of entire rooms. SEAC was the first computer used to pioneer linear programming, meteorology, and thanks to Kirsch, digital imaging.
It was with SEAC that Kirsch and his team began exploring how a computer may be used to process and and digitally replicate images. The scope of such an application wouldn’t only be limited to images, however, as Kirsch and his team outlined in a technical paper titled “Experiments in Processing Pictorial Information with a Digital Computer” published in 1957 that theorizes what could be possible with digital imaging.
“This pictorial information may range from such highly stylized forms as printed characters, diagrams, schematic drawings, emblems, and designs through less stylized forms in cartoons and handwritten characters to such highly amorphous forms as photographs of real objects, e.g., people, aerial views, and microscopic and telescopic images,” according to the paper.
Along with the SEAC computer, Kirsch and his team built an input scanner capable of sensing images and storing them in the computer’s memory. The input scanner was a rotating drum scanner built by Kirsch, the first ever image scanner to be used with a computer.
In something of an oversimplification, the drum scanner would scan and digitize the picture as it rotated on the drum, and then feed that information into SEAC’s memory — the entire process took 25 seconds or less. That information was then output to an oscilloscope CRT (cathode-ray tube) display. The result was the first digital image ever created: a digital photocopy of Kirsch’s infant son which came out at 176 x 176 pixels. Subsequently, this marked the birth of what we now know as the pixel.
Russell Kirsch would spend the next few decades at the National Institute of Standards and Technology before retiring. Decades after creating the pixel, Kirsch reflected on the idea of the square pixel, saying “I started out with a bad idea, and that bad idea survived.”
Despite his own qualms about the pixel, Kirsch’s pioneering work essentially gave a computer sight, and it served as a precursor to digital photography, bar code scanning, satellite imaging, and much more.
Kirsch passed away at the age of 91 at his home in Portland, Oregon, on August 11th. Russell Kirsch is survived by his wife, Joan, and four children: Walden, Peter, Lindsey and Kara.
Wiki – Russell_Kirsch – Wiki – Russell_Kirsch
The Gotrocks Family – De Familie Geldgenoeg – Warren Buffett (2005)
BERKSHIRE HATHAWAY INC. SHAREHOLDER LETTERS – The Gotrocks family – 2005ltr – Selected pages (Mod) – BERKSHIRE HATHAWAY INC. SHAREHOLDER LETTERS – The Gotrocks family – 2005ltr – Selected pages (Mod)
BERKSHIRE HATHAWAY INC. SHAREHOLDER LETTERS – The Gotrocks family – 2005ltr – BERKSHIRE HATHAWAY INC. SHAREHOLDER LETTERS – The Gotrocks family – 2005ltr
De Familie Geldgenoeg (Uit PDF gekopieerd) – De Familie Geldgenoeg (Uit PDF gekopieerd)
DeFamilieGeldgenoeg – DeFamilieGeldgenoeg
(*) Betekent/denotes: In bezit.
(*1) Betekent/denotes: In bezit als PDF/Kopie.