Lunteren

+31 318 565653 smps@smps-mp.com

Architectuur in zwart-wit: Foto-expositie van Renate Oskam 01.08 t/m 31.08 | CODA Centrale Bibliotheek

Bezocht op zondag 27 augustus 2017

Website: http://oskamfotografie.nl/

Oskamfotografie – Renate Oskam Fotografie Home-page

Een dertigtal zwart-wit, sommige sterk geabstraheerde, architectuur foto’s. Verhouding 4:3. Enkele locatie die ik ook op lijstje heb staan (Parkeergarage Zuidas en Maritiemmuseum).

Meest aansprekende beelden (Abstractie, symetrie en zwart-wit).


Architectuur in zwart-wit

foto-expositie van Renate Oskam

01.08 t/m 31.08 | CODA Centrale Bibliotheek | gratis toegang

Renate Oskam exposeert de maand augustus met haar prachtige foto’s in CODA Centrale Bibliotheek. Het liefst legt ze moderne architectuur vast in zwart-wit foto’s, een uitgebreide selectie is tijdens reguliere openingstijden gratis te bezichtigen.

 

Renate Oskam

Renate Oskam (49 jaar) is sinds een jaar of vier ‘fanatiek’ aan het fotograferen. Na de aanschaf van een spiegelreflexcamera heeft zij eerst een basiscursus fotografie afgerond, waarna zij de vervolgcursus en diverse workshops (van architectuur tot macro) heeft gevolgd. Gaandeweg ontdekte zij waar haar passie ligt: bij het fotograferen van moderne architectuur en dan met name in zwart wit. Later is daar ook straat- en landschapsfotografie bijgekomen, maar haar grootste passie is en blijft de architectuur van gebouwen, soms gecombineerd met mensen. Hierbij fotografeert zij het liefst in zwart wit omdat zij vindt dat kleur te veel afleidt van de compositie. Een mooie selectie hiervan is in de expositie Architectuur in zwart-wit in CODA Centrale Bibliotheek te bekijken.

Lijnen, vlakken en het spel van licht en schaduw

Oskam wordt enthousiast van lijnen, vlakken en het spel van licht en schaduw en probeert dat in een mooie compositie vast te leggen waarbij het oog via de lijnen door de foto geleid wordt. Ze fotografeert vaak op treinstations omdat dit daar mooi bij elkaar komt. Daarnaast bezoekt ze ook moderne musea en dan vooral vanwege het gebouw en niet zozeer vanwege de collecties. Als ze eenmaal ter plekke is, heeft zij vrij snel in haar hoofd hoe de foto eruit moet komen te zien. “Vaak is het dan nog wel wachten op het juiste licht, op schaduw op de goede plekken en soms op personen die op de plek willen lopen – geduld moet je dus ook zeker hebben”, aldus Oskam.