Seriematig werken 2018/03-2018/11 – Ideeën en uitwerking (1 VAN 2)
Ideeën:
Soorten series:
Verhalende – chronology
Documentaire beschrijven/neutraal of waarderend (Lauren Greenfield)
Typologie
Associatieve ratio en/of emotie
Vorm (Ook in presentatie)
Sequentie
Afbeelding (Dicht bij de werkelijkheid) – Verbeelding
Denk aan contrasten, niet alleen harmonie
Informatie uit PowerPoint:
Onderwerp en thema.
Verhalende serie … verhaal, volgorde, chronologie
Documentaire serie … aantal foto’s als een document/thema
Typologie … gelijksoortigheid, verschillen/overeenkomsten
Associatieve serie … de fotograaf combineert …
Vorm serie … de vorm, overeenkomst in vorm is van belang
Sequentie … plaats, tijd, ruimte zijn belangrijke aspecten
Wat komt er kijken bij het SELECTEREN
Doel
Aantal
Criteria
Volgorde
Doelgericht ja of nee ?
Rationeel/intuïtief
Evenwicht/chaos
Harmonie/contrast
Geen bekende herhaling
Spannend naar inhoud
Spannend naar vorm
Kill your darlings
PRESENTATIE verschillende mogelijkheden bijvoorbeeld:
Naast elkaar
Tableau
Boek
AV presentatie
Expositie
…
De opdracht van Peter van Tuijl
Op de avond van 7 maart heeft Peter van Tuijl ons een presentatie gegeven over seriematig fotograferen. Zeer informatief en we kregen die avond ook een aantal opdrachten met prints. Een greep uit de onderwerpen van die avond: Hoe maak je een serie; welke foto’s passen in de serie; welke volgorde kies je; wat is het verbindend thema; wat voor series kun je maken, etc.
Zijn PowerPoint presentatie ‘SERIES in de fotografie’ evenals de ‘cursusmap SERIES’ van de Fotobond zijn hieronder te downloaden.
Bekijk het nog eens en laat je erdoor inspireren tot het maken van een serie. Op 21 november komt Peter van Tuijl opnieuw naar onze club om de resultaten te bespreken.
Deze site is opgezet als "fotografie - verzamel/registratie/work-in-progress - site" voor prive gebruik. Hij dient als overzicht van en tegelijk vergaarbak voor divers fotowerk.
Kijken …
... is een bewuste en aandachtige vorm van direct zien. Dat wil zeggen dat de kijker weet wat hij ziet. Hij kan wat hij ziet zowel objectief als subjectief benoemen. Het gezegde: "Kijk, als je tekent zie je meer" geeft in dit verband duidelijk het verschil aan tussen 'kijken' en 'zien'.
[Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zien]
Zien …
... is het waarnemen van beelden. Zien kan hierbij duiden op het direct waarnemen van beelden uit de fysieke werkelijkheid met het gezichtsvermogen, maar ook op het indirect waarnemen van mentale beelden: denken of dromen.
Het woord zien is afkomstig van het proto-Indo-Europees Chi. In het Latijn is daar scientia van afgeleid terwijl van het proto-Indo-Europees Ved (weten) het Latijnse woord voor zien komt: videre (en video).
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.