Informatie van website:
De Manders driehoek (PDF) – De Manders driehoek
De Manders driehoek (MS-Word) – De Manders driehoek
Bewerking-op-de-Mandersdriehoek_231219_212801 (PDF) – Bewerking-op-de-Mandersdriehoek_231219_212801
Informatie van pakket besteld door Oog&Optiek (20231218).
Beschrijving bij de driehoek:
Basispakket
© Manders Driehoek – Idee en uitvoering: Yvonne Manders – Versie 3
Meer informatie en bestellingen:
www. mandersdriehoek.nl
© Yvonne Manders
De Manders driehoek mag niet gekopieerd worden zonder de uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar.
MANDERS DRIEHOEK
IN HET KORT
De Manders driehoek is een hulpmiddel bij het bespreken van foto’s in kleine groepen. Bij deze methode geeft iedereen d.m.v. twee fiches op de driehoek aan wat hij of zij bijzonder vindt aan een foto en waar hij die foto inhoudelijk zou indelen.
De gespreksleider neemt de geplaatste fiches als uitgangspunt voor het bespreken van de foto; hij vraagt aan de deelnemers waarom de fiches juist daar geplaatst zijn.
Belangrijk is om na te gaan wat het effect is van een foto-element. Bijvoorbeeld: Jij hebt je fiche op het vakje ‘kleur’ gelegd. Waarom? Wat is het effect van het gebruik van die kleur op de beleving van de foto? Heeft het effect op de sfeer? Of richt het gebruik van die kleur je aandacht naar een bepaald deel van de foto?
HET DOEL
Feedback geven op elkaars foto’s op een prettige actieve en niet-veroordelende manier.
Het leren herkennen van foto-elementen en het bespreken van de effecten daarvan.
Het bewust leren inzetten van foto-elementen zodat je betere foto’s gaat maken.
HET BORD
De witte rand: De foto-elementen
Dit is een combinatie van de bekende beeldelementen, aangevuld met een aantal inhoudelijke elementen (Zoals symboliek of inhoudelijk contrast).
[Beeldelementen: Persoonlijke expressie, Manipulatie Beeldbewerking, Beweging/tijd timing, Detaillering/Textuur Stofuitdrukking, (on)Scherpte scherptediepte, Kleur, Licht/donker lichtval/contrast, Ritme Herhaling, Lijnwerking Kijklijnen, Compositie Balans, Kadrering beeldformaat, Keuze standpunt en objectief, Inhoudelijke contrasten, Symboliek Verwijzing, Commentaar op omgeving/gebeurtenis].
Wat is het effect van het foto-element op de beleving van de foto?
Het rode vlak: De foto indelen
Informeren: De foto is een afspiegeling van wat de fotograaf heeft gezien. De foto laat het leven zien zoals het is.
Esthetiek: Het doel van de fotograaf is om een zo mooi mogelijke foto te maken. Dit is te zien aan bijzonder licht, een uitgekiende compositie, prachtige kleuren, enz..
Boodschap: De fotograaf heeft als doel om een verhaal te vertellen. Dat kan een persoonlijk verhaal zijn waarbij een persoonlijke emotie wordt vertaald in een beeld. Het kan ook een commentaar zijn op de omgeving of een gebeurtenis.
[Informeren, Esthetiek, Boodschap].
De driehoek in het centrum
Hier staat ’tips, verbeterpunten, suggesties’. Heb je inhoudelijke suggesties voor de fotograaf? Technische tips? Ideeën ter verbetering? Uiteindelijk is het de bedoeling dat iedereen enthousiast en met nieuwe kennis en inzichten naar huis gaat.
[Tips, Verbeterpunten, Suggesties].
HOE HET WERKT
Aan tafel zitten 6 personen. De fotograaf, de gespreksleider en 4 besprekers.
Het bord ligt op tafel.
De besprekers (en naar keuze de gespreksleider) hebben per persoon 2 fiches.
Ze bekijken een foto en leggen vervolgens per persoon twee fiches op het bord, één op de witte rand en één op het rode vlak.
De gespreksleider kan nu vragen gaan stellen op grond van de fiches:
Waarom heb jij je fiche op ‘(on)scherpte/scherptediepte’ gelegd? Ontstaat er hierdoor meer sfeer? Of richt het de aandacht van de kijker?
Jouw fiche ligt op ‘compositie’. Waarom? Zorgt deze compositie voor spanning, of juist niet?
Er liggen hier twee fiches? Leg eens uit? Had jij je fiche hier om dezelfde reden gelegd? Of had je een andere reden?
Jij hebt je fiche op ‘symboliek’ gelegd. Licht eens toe? Vergroot de symboliek de zeggingskracht van deze foto?
Jouw fiche ligt op ‘beweging/tijd/timing’/ Waarom? Welk gevoel roept de beweging in de foto bij je op?
De gespreksleider let op de tijd en zorgt ervoor dat de tijd goed over het aantal te bespreken foto’s wordt verdeeld.
De fotograaf kan nu een toelichting op de foto geven, zijn keuzes toelichten, tips vragen en terugkoppelen wat hij wel/niet herkent in de bespreking.
Als alle fiches zijn besproken(en er is teruggekoppeld naar de fotograaf) worden de fiches van het bord gehaald en komt de volgende foto op tafel. Iemand anders kan nu de gespreksleider worden.
OVER DE BEDENKSTER
Yvonne Manders is opgeleid als docent beeldende vorming. Als actief lid van Fotokring Eemland uit Amersfoort is ze al jaren betrokken bij het bespreken van foto’s.
Afkomstig uit een uitvindersnest heeft ze geprobeerd een overzichtelijke, heldere methode te ontwikkelen waarbij iedereen actief meedoet en waar de deelnemers feedback krijgen op hun foto’s op een inhoudelijke en speelse manier.