Fotominiaturen:
Fotominiaturen (2×3) SBDC – Oog&Optiek 20180620001 – Erik van den Elsen – Fotominiaturen (2×3) SBDC – Oog&Optiek 20180620001 – Erik van den Elsen
Fotominiaturen (2×3) SBDC – Oog&Optiek 20180620001 – Gert-Jan van Holland – Fotominiaturen (2×3) SBDC – Oog&Optiek 20180620001 – Gert-Jan van Holland
Fotominiaturen (2×3) SBDC – Oog&Optiek 20180620001 – Hans Brongers – Fotominiaturen (2×3) SBDC – Oog&Optiek 20180620001 – Hans Brongers
Fotominiaturen (2×3) SBDC – Oog&Optiek 20180620001 – Jaap Karsten – Fotominiaturen (2×3) SBDC – Oog&Optiek 20180620001 – Jaap Karsten
Fotominiaturen (2×3) SBDC – Oog&Optiek 20180620001 – Kees-Jan Schilstra – Fotominiaturen (2×3) SBDC – Oog&Optiek 20180620001 – Kees-Jan Schilstra
Fotominiaturen (2×3) SBDC – Oog&Optiek 20180620001 – Theo Fama – Fotominiaturen (2×3) SBDC – Oog&Optiek 20180620001 – Theo Fama
Van: smps
Verzonden: woensdag 20 juni 2018 18:15
Aan: Peter Michielsen <p.michielsen@xs4all.nl>; Eric van Ammers (ewva@wxs.nl) <ewva@wxs.nl>
CC: Hans Brongers (hansbrongers@upcmail.nl) <hansbrongers@upcmail.nl>
Onderwerp: FW: Fotobespreking vanavond
Goedenavond Peter,
Dus jij springt in voor Annelies, leuk. Eerder vandaag heb ik de voorbereiding gedaan en onderstaand bericht aan Erik en Annelies gestuurd.
Ik kom zo-ie-zo ook iets vroeger.
Tot zometeen en met groet,
P.S.: Dus 26 van de 44 beelden. Ik wil niet piepen, maar vind het wel mooi geweest! Voor een eerste keer!
Marc
_____________________________________________________
Op 20 jun. 2018, om 12:03 heeft smps <smps@smps-mp.com> het volgende geschreven:
Goedemiddag Annelies en Erik,
Niet wetende hoe (we) de verdeling vanavond doen, heb ik me in de voorbereiding geconcentreerd op de beelden van Erik van den Elsen, Gert-Jan van Holland, Hans Brongers, Jaap Karsten, Kees-Jan Schilstra en Theo Fama.
Lijkt me voldoende om tot een gebalanceerde verdeling te kunnen komen.
Met vriendelijke groet en tot vanavond,
Marc
Van: Peter Michielsen <p.michielsen@xs4all.nl>
Verzonden: woensdag 20 juni 2018 18:00
Aan: ‘Eric van Ammers’ <ewva@wxs.nl>; smps <smps@smps-mp.com>
Onderwerp: Fotobespreking vanavond
Hoi Eric en Marc,
Vanavond doen wij met z´n drieën de fotobespreking. Hebben jullie al overlegd over onze aanpak, of doen we dat vanavond voor de bijeenkomst rond 19.45. Ik hoor graag van jullie.
Groetjes
Peter
Van: smps
Verzonden: woensdag 20 juni 2018 12:03
Aan: Eric van Ammers (ewva@wxs.nl) <ewva@wxs.nl>; Annelies Barendrecht <barendrecht@barneveld.com>
Onderwerp: Fotobespreking vanavond (20 juni 2018)
Goedemiddag Annelies en Erik,
Niet wetende hoe (we) de verdeling vanavond doen, heb ik me in de voorbereiding geconcentreerd op de beelden van Erik van den Elsen, Gert-Jan van Holland, Hans Brongers, Jaap Karsten, Kees-Jan Schilstra en Theo Fama.
Lijkt me voldoende om tot een gebalanceerde verdeling te kunnen komen.
Met vriendelijke groet en tot vanavond,
Marc
26 foto’s voorbereid (18 foto’s niet voorbereid)(Totaal dus 44).
Erik van den Elsen (4x):
Groepje Indiers/Pakistani staan ijsjes te nuttigen in de beschutting van een oud gebouw. Petjes en tassen doen vermoeden dat het een reisgezelschap is. Gezelschap springt uit het beeld door de kleuren in kleding die afsteken tegen sombere achtergrond van een gebouw.
Mooi ingekaderd straatfotografie beeld. Je zou hierop voort kunnen borduren in een serie over reizigers.
Boten op trailers en strand huisjes, onder een promenade. Kleurrijke deuren en boten doen Europees mediterraans aan. Europees gezien de nummering van deuren en standplaatsen. Enkele boten zijn met een zeil afgedekt. Waarschijnlijk heeft het recent geregend, natte ondergrond, maar tijdens de opname scheen de zon aan de schaduw te zien. Foto is vanuit een iets hoger standpunt genomen.
Trap/pad langs kust met waarschuwingsbord. Fotograaf focust op het looppad en trap tegen de rots (Graniet) dichtbij (2/3 van het beeld), maar compositie laat ook zien dat kustlijn veel verder doorloopt. Of en zo ja wat de fotograaf wil met dit beeld is mij niet direct duidelijk, wellicht heeft het te maken met de verzorgde/veilige toegankelijkheid door het pad en de trap van de kust en toch nog het wellicht overbodige waarschuwingsbord?
Rotsformatie bezaaid met vogels en een vuurtoren die hoog boven de zee uittorent. Heel centraal beeld. Gezien de positie van de vuurtoren is links vermoedelijk de landzijde en rechts de open zeezijde. Links en rechts van de rotsformatie vliegen vogels (Meeuwen?) Er is nog een enkele boei in de zee rond het eiland te zien. De lucht is doortekend met (dreigende) wolken. Het beeld met de vuurtoren los van de rots en de rotsformatie centraal, links en rechts aangevuld met de vogels vormt een mooi evenwichtig beeld.
Gert-Jan van Holland (2x):
Twee zelfportretten. Een sterk ingezoomd/ingekaderd. Beide portretten met een vergelijkbare houding, een waarbij hij een hand voor zijn mond houdt (gedetermineerde blik vs. Terughoudende houding), beide vrij donker en met een donkere achtergrond. Wel vanuit verschillende hoek geportretteerd. Bij een foto valt de hoed weg tegen de achtergrond, bij de andere steekt de hoed af. Beide foto’s zijn goed scherp, op de ogen (Van belang voor een portret) maar ook de hele foto, waardoor details mooi zichtbaar zijn. Een foto is qua belichting egaler dan de ander. De vierkante vorm is mooi gekozen. Op zich zou het minder ingezoomde beeld nog verder ingekaderd kunnen worden, maar verliest dan wellicht in expressie.
Gert-Jan laat vaker portretfoto’s zien en deze foto’s zijn wellicht onderdeel van een verdere studie.
Hans Brongers (5x):
Een vijftal foto’s, waarschijnlijk vakantie foto’s, waarvan er vier een straatbeeld laten zien. Het eerste beeld toont een middelbare vrouw, nonchalant met haar mobieltje bezig in de deuropening van (haar)winkel in strijkinstrumenten (Als mijn Frans met niet in de steek laat). In de weerspiegeling van de winkelruit zien we links nog een vrouw en een kind weglopen (Uit beeld) en rechts nog een ouder paar en een geparkeerde fiets. Het is een heel sfeervol beeld (Relaxtheid van de vrouw in een tijdsloos aanzicht van de winkelpui en in de weerspiegeling het leven daarom heen. Ook een beeld met leuke details. Ik noem (“Aangeklede” instrument, weergave van het telefoonnummer, gedeeltelijk open vitrage, gereedschappen, verklarend bord).
Andere drie straatbeeld foto’s zijn verschillend in dat ze veel minder tonen, een tafreeltje met mens(en) en verder ruimte, uitkijk op water en op de gevel van een gebouw. Het beeld met het jochie vangt het onbevangen onderzoekende lopen van het jochie, terwijl hij eet. De kleuren in de kleding, en met name het gezichtje tegen de rode deur steken mooi af.
Het beeld met de vijf mensen op een promenade muur is roept nog de vraag op waar het kind van het stepje is. Wellicht op het strand achter de muur? De vrouwen op de foto kijken in ieder geval wel naar iets/iemand aan de andere kant. Qua kleurstelling is ook het volgende beeld, met de enkele vrouw, vergelijkbaar. Dit is echter nog leger, op het bootje na een lege zee. Voor mij drie beelden die hoofdzakelijk vakantiesfeer uitademen.
Het vijfde beeld laat een deel van de binnenkant van een kerk zien. Heel opvallend is de lichtval van buiten door het hoge raam rechts op het altaar? Waar de man de kaarsen aansteekt. Het beeld is zo gekadreerd dat het zowel de setting, links en rechts voldoende ruimte, als de lichtval goed toont.
Voor mij vijf fraaie vakantie sfeerbeelden.
Jaap Karsten (5x):
De eerste foto laat een monumentale brug “De Hef” zien in de setting waarin deze staat. Naast (Links) een met graffiti opgefleurd gebouw en (Midden en rechts) de bebouwing aan de overzijde van de Maas. De fotograaf heeft een standpunt gekozen zodat de brug, ook gespiegeld, in de laag water op een naastgelegen dak te zien is. De positie is ook zo gekozen dat de lantaarnpaal net los staat van het gebouw. Fraai. De kleurstelling is heel ingetogen met het groen van de brug en iets kleur in de gebouwgevels.
Alle foto’s zijn architectuur foto’s. De “Parking” foto is welhaast iets surreëel door de combinatie van schuine vlakken in de gebouwen en kijkrichting, gevels links en recht zonder horizon. Waarbij de weerspiegeling van de gevels links in de ruit van het parkeer gebouw dit nog versterkt. Ook mooi dat Jaap met zijn voorkeur voor zwartwit beelden hier, en ook de vorige foto, gekozen heeft voor kleur.
Ook in de “Metro”-foto heeft hij de kleur behouden. Leuk detail in dit verder traditioneler beeld zijn het Metro-bord en de gevellift.
De volgende foto toont zwartwit banen en vlakken. De banen vormen perspectieflijnen, van voor- naar achter in het beeld, met daarop verhoogde blokken met vierkante vlakverdeling, in zowel het horizontale als vertikale vlak. Fraai is de uitlijning van het blok wat zich, net iets, uit het midden bevindt. Vooraan is de aansluiting van de vertikale zwartwit vlakken en de zwartwit banen perfect. Een mooi lijnenspel. Ook fraai vanwege de tekening van vuil in de witte banen en vlakken.
Een echte “Jaap”-foto met een linker- en een rechterdeel. Ik heb hem eerder gezien hetgeen helpt in het doorgronden van dit beeld. Rechts zien we een gevel, plafond met steunpilaar en een stijgerconstructie en daardoorheen kijkend nog een kraan, buiten. Links de wand van een automatiek met weerspiegeling van de omgeving. Dus rechts een verderaf beeld en links een heel dichtbij beeld. Fraai en traditiegetrouw zwartwit afgedrukt.
Kees-Jan Schilstra (5x):
De eerste foto is een kleurportret van een meisje/jonge vrouw. Een donkere achtergrond, iets lichter achter het hoofd. Ze poseert en kijkt je recht uit het beeld aan. Iets rechts uit het midden met aan de kijkzijde meer ruimte. Foto toon enkel hoofd met de schouder partij, erg puur geen afleidende elementen van sierraden en of kleding. Foto is door-en-door scherp
Verder vier architectuur foto’s, een buiten beeld en drie binnen beelden. Het buitenbeeld toont rechts, in groot perspectief, een torengebouw met op de voorgrond nog lantaarnpalen en links, veel dichterbij, een detail van een hefbrug met lagers. Een aparte compositie (dichtbij – veraf, perspectief) tegen een egale grijze lucht. Afgedrukt is zwartwit met een grove korrel.
De volgende foto toont aan atrium in een gebouw, schuin omhoog kijkend, met een aantal niveaus van rondgangen en lampenkappen. Links bovenin is nog een dakraampartij. Een fraaie compositie van rondgangen en lampenkappen.
Wellicht is de foto met de roltrap in het zelfde gebouw gemaakt (Zie de lampenkappen). De foto toont langs de roltrappen (Op- en neergaand) een kijkje door de glasvliesgevel van de omgeving (Ander gebouwen waaronder kerk en woonflats). Mensen vullen het beeld iets verder in. Fotograaf heeft goed aandacht besteed aan belijning (Diagonalen die kadreren en uitlijning van vertikale lijnen van de gebouwen met de belijning van vliesgevel. Foto is ook weer mooi afgedrukt is fijne korrel.
De laatste foto toont een man in tegenlicht tegen de achtergrond van een een binnengevel van een ouder gebouw. De man loopt links het beeld uit. Het beeld staat niet helemaal horizontaal. Ook de uitlijning van de pilaar en gevel had naar mijn idee strakker gekund, maar wellicht heeft de fotograaf bewust voor dit beeld gekozen. De kleuren zijn ingetogen warm, met mooie doortekening in de lucht.
Theo Fama (5x):
Een serie van vijf foto’s van gebouwen (Woonhuizen). Foto’s zijn aan de filenaam te zien, allemaal op dezelfde dag gemaakt (Clubuitje in januari in Lunteren). Foto’s laten vanuit straatniveau perspectief de gevel (gedeeltelijk) en de daken zien, met veelal een stuk erfafscheiding (trottoir, hek, heg) op de voorgrond.
De kleur van alle beelden is zeer ingetogen. In feite is het architectuur fotografie wat verschillende woonhuis stijlen, oud en nieuw, laat zien die in Lunteren voorhanden zijn.