Lunteren

+31 318 565653 smps@smps-mp.com

Tafeltjesavond (7 Juni 2023)

Clubavond 7 juni a.s.: neem foto’s mee!
De volgende clubavond wordt het programma verzorgd door Sjoukje en Marc. De avond staat in het teken van het bespreken van foto’s in kleine groepen.

Neem daarvoor vijf van je eigen foto’s mee. Dit hoeft zeker niet je beste werk te zijn, het mag ‘werk-in-uitvoering’ voor een project zijn of foto’s waar je nét niet tevreden over bent. Het gaat erom dat er iets over te bespreken valt.

De afdrukken mogen klein zijn: 10×15 of 13×18. Wil je niet afdrukken, dan kun je er ook voor kiezen om vijf beelden mee te nemen op je iPad (op je telefoon zijn de beelden te klein om goed te kunnen bespreken in de groep).


Tafeltjesavond 20230607001 – Hand-out – NL – Tafeltjesavond 20230607001 – Hand-out – NL

Jean-Claude Lemagny – Terry Barrett – Roland Barthes – Jean-Claude Lemagny – Terry Barrett – Roland Barthes



15 clubleden hebben deelgenomen:

Annelies Barendrecht, Ingrid van Beurden, Ingrid Ten Bruggencate, Sjoukje Buitenhuis, Esther Groot, Simone Kuijt, Ellen Laseur, Peter Michielsen, Marc Peterse, Gesina Ploeger, Kees Jan Schilstra, Trijnie Smith, Gerda van Veelen, Riana Wassing en Marlies van de Watering (Ging in de pauze weg).


From: smps
Sent: Sunday, June 4, 2023 7:38 PM
To: Sjoukje.buitenhuis@raabkarcher.nl; Sjoukje Buitenhuis (sjoukje@hotmail.nl) <sjoukje@hotmail.nl>
Subject: FW: Draaiboekje tafeltjes avond 7 juni 2023

Goedenavond Sjoukje,

In bijlage tref je de verdere uitwerking van het programma en de hand-outs. Wat denk je? Klaar zo?

Ik kan een setje, of twee, per tafel uitprinten en meebrengen. Pennen heb ik ook nog van vorig jaar.

Heb jij nog een voorkeur voor onze onderlinge taakverdeling?

Met vriendelijke groet,

Marc Peterse
T: 0318-463246
E: smps@smps-mp.com

Tafeltjesavond 20230607001 – Hand-out – Tafeltjesavond 20230607001 – Hand-out


From: smps
Sent: Thursday, June 1, 2023 1:36 PM
To: Buitenhuis, Sjoukje <Sjoukje.buitenhuis@raabkarcher.nl>
Subject: RE: Draaiboekje tafeltjes avond 7 juni 2023

Goedemiddag Sjoukje,

In bijlage tref je de eerste uitwerking van de twee hand-outs voor de tafeltjesavond. Qua presentatie is het niet super maar inhoudelijk lijkt het me OK. Wat denk je?

Met jouw commentaar zou ik het begin volgende week nog nader uit kunnen werken en visueel aantrekkelijker maken.

Zaterdag ben ik er niet bij. Veel plezier.

Met vriendelijke groet,

Marc Peterse
T: 0318-463246
E: smps@smps-mp.com


Van: Buitenhuis, Sjoukje <Sjoukje.buitenhuis@raabkarcher.nl>
Verzonden: dinsdag 30 mei 2023 09:16
Aan: smps <smps@smps-mp.com>
Onderwerp: RE: Draaiboekje tafeltjes avond 7 juni 2023

Goedemorgen Marc,

Een hele goede reis deze week,

Ga je ook zaterdag mee naar Rotterdam?

Slim om contact met Hans op te nemen, en kees jan te verplaatsen naar de 21ste.

Zou ik voor de zekerheid nog een paar extra foto’s printen mochten we te kort komen zodat we (reserve) materiaal hebben.


Van: Hans <hans@boomklever.com>
Verzonden: maandag 29 mei 2023 10:53
Aan: smps <smps@smps-mp.com>
CC: Buitenhuis, Sjoukje <Sjoukje.buitenhuis@raabkarcher.nl>
Onderwerp: Re: Draaiboekje tafeltjes avond 7 juni 2023

Keesjan is akkoord. Jullie houden de tijd.

Hans

 

Op 29 mei 2023 10:23 schreef hans@boomklever.com:

Dag Marc, Sjoukje,

ik heb het volgende voorgesteld aan de programmacommissie (een aantal leden zijn met vakantie) en Kees Jan met de vraag om snel te reageren. Mijn vermoeden is dat ze wel akkoord gaan. Kees Jan is op dit moment telefonisch even niet bereikbaar.

Hans

——begin copy

Dag allemaal,

ik krijg van Marc en Sjoukje (zij verzorgen 7 juni) het dringende verzoek om niet te korten op de tijd die zij beschikbaar hebben.

Daarom het volgende voorstel:

– Marc en Sjoukje hebben een aanpak voorbereid en zullen alle tijd wel nodig hebben

– wat Kees Jan oppert is uitstekend; vooruitziend;

– gezien de vakanties van programma-commissie-leden is programma-bespreking in oktober handig maar (erg) laat.

– wellicht dat we als tussenoplossing op 21 juni (vrij werk) alvast een aankondiging door de wedstrijdcommissie kunnen doen en dan later kijken hoe dit in het programma van volgend jaar ingepast wordt.

Gezien de korte voorbereidingstijd van Marc en Sjoukje zal ik hen vandaag nog aangeven dat ik dit voorstel aan jullie do. Ik hoop dat jullie (met name Kees Jan) snel kunnen reageren.

——einde copy


From: smps
Sent: Sunday, May 28, 2023 8:59 AM
To: ‘Buitenhuis, Sjoukje’ <Sjoukje.buitenhuis@raabkarcher.nl>; Hans Willemsen <hans@boomklever.com>
Subject: RE: Draaiboekje tafeltjes avond 7 juni 2023

Goedemorgen Sjoukje, en Hans (Zie vraag t.a.v. beschikbare tijd).

Wel erg jammer als de toegewezen tijd aanzienlijk ingekort zou worden. Kan het wedstrijd onderwerp niet tijdens de clubavond van 21 juni op de agenda, dit is een vrij werk avond? Ook onderwerp inhoudelijk lijkt me dat beter passen. Neem jij dit op met de wedstrijd en/of jaarprogramma groep(en)?

Omdat we van Hans (Programma-cie) de vraag kregen om de tafeltjesavond in te vullen stuur ik hem ook dit bericht. Hans, ben jij hiervan op de hoogte? Is het mogelijk dat wij (Sjoukje en ik) de volle avond tot onze beschikking houden? Met dit bericht ben je gelijk op de hoogte van ons plan voor de avond … .

Van de week reis ik, maar zie ik wel kans om de handout(s) uit te werken. Ik stuur je deze nog toe. In PDF.

Zie onderstaand voor de overige punten.

Met vriendelijke groet,

Marc Peterse
T: 0318-463246
E: smps@smps-mp.com

From: Buitenhuis, Sjoukje <Sjoukje.buitenhuis@raabkarcher.nl>
Sent: Saturday, May 27, 2023 11:17 AM
To: smps <smps@smps-mp.com>
Subject: RE: Draaiboekje tafeltjes avond 7 juni 2023

Hallo Marc

In de app van de wedstrijd groep, wil Kees Jan graag ruimte voor het onderstaande:

De tekst die Kees Jan heeft gestuurd:

Deze tekst aan Jaarprogramma groep gestuurd.

 Hoi Jaarprogramma Werkgroep leden,

 Als lid van de Wedstrijdgroep en Expositiegroep wil ik even aandacht vragen voor de Wedstrijden van komend jaar.

Als we volgend jaar weer eens wat hoger op de ladder willen eindigen zullen we de leden nu al moeten enthousiasmeren om foto’s bij 2 thema’s te gaan maken, De RdF moet van oudsher een serie zijn , maar komend jaar moet ook de Bondsfotowedstrijd een clubpresentatie zijn, ergo geen onsamenhangende individuele foto’s. (iets dat andere clubs al doen heb ik gezien).

Ergo het lijkt mij verstandig dat al volgende week de 7e Juni er een aankondiging komt voor de thema’s en dat de leden dan de rest van de Lente zomer en herfst hier aan kunnen werken.

 Geen idee of dit jullie planning bijt voor de rest van dit jaar maar wellicht wat ruimte creëren voor een eerste bespreking van al gemaakte opnames om nog wat bijsturing te geven. 

Voor volgend voorjaar (jan/feb) lijkt me dit wel echt noodzakelijk om tot een serie te komen.

 Mijn voorstel is dat de wedstrijdgroep op 7 juni komt met een aantal thema’s waaruit we op de tafeltjesavond middels stemming een selectie maken zodat iedereen met 2 opdrachten de komende maanden aan de slag kan, wachten tot na de vakantie is m.i.. te laat.

 Verder zouden de gemaakte foto’s ook gebruikt worden voor het Westhofhuis komend jaar.

 Conclusie voor ons, dit gaat tijd kosten zo’n stemming 😊

En is dus een onderdeel van de avond.

En verder mijn reactie op jouw vorige mail:

———————————–

Goedemorgen Sjoukje,

Bedankt, en wat een privilege omdat ik niet App … . Toch even naar je beide mailadressen gestuurd omdat het een oneven week donderdag is.

Om tot een verdere uitwerking te komen heb ik, net als jij, onderstaand verdere notities gemaakt bij de eerste opzet.

Wat betreft je voorstel om min-of-meer een herhaling van de tafeltjesavond van vorig jaar te doen: Vorig jaar is er nog wat email uitwisseling geweest met de programma-cie na afloop van de tafeltjesavond. Ik heb toen aangegeven dat het niet zo mijn stiel is om te herhalen, dus een (nagenoeg) zelfde avond nog een keer te doen. Als anderen dat wel willen organiseren prima uiteraard.

Helemaal duidelijk! Ik wilde hem eigenlijk als hulp middel gebruiken om over een project na te denken. Maar op je piek moet je stoppen natuurlijk.

————————

Voorbereiding bij binnenkomst:
Samenstelling tafel-groepjes. Minimaal een (1) fotobespreker per tafel.
Goed plan, misschien de specialisaties van de individuen verdelen
Verwacht aantal clubleden 20 x 25: Dan 4 of 5 tafels van 5.
Bekijk meegebrachte foto’s: Evt. selecteren en/of (her)verdelen opdat elke tafel voldoende variatie heeft.
Als iedereen zijn eigen foto’s / project / vraag over de techniek wil bespreken moeten we daar denk ik vanaf blijven.

Goed punt; personen en foto’s houden we bij elkaar, dus als we de tafelindeling al aanpassen vanwege groepssamenstelling of ingebrachte foto’s, dan verschuiven man-vrouw met foto’s.

Doen we!

Introductie; wat we gaan doen en hoe, verdeling in de tijd. Ca. 5 minuten

Deze voorbereiden met een mailing vooraf zodat de juiste foto’s meegenomen worden, en dat hoeft niet persé het perfecte plaatje te zijn mag uiteraard wel.

Verzorg jij deze communicatie?

Ik heb niets gedaan maar zag gisteren dat Riana een duidelijke mailing de deur uit had gedaan.

Prima toch. Communicatie lijkt me duidelijk.

Twee ronden fotobespreken:
Eerste ronde; Insteek; vrijlaten in de groepen van wat hoe en wat besproken wordt, wel/geen input van fotograaf, geen aanbevolen

structuur. Ca. 40 minuten.

Is het handig om de fotobespreker ook als gespreksleider aan te wijzen.

Prima, maar kunnen we ook aan de groepjes overlaten. We kunnen ze wel de suggestie doen. In de begeleiding kunnen we dit eventueel nog opvolgen.

Doen we zelf mee in zo’n groepje of kijken we mee en geven we her en der een invulling en sturing aan een groepje?

Onze rol is om de groepjes te begeleiden, niet zelf mee te doen.

Pauze.
Tweede ronde; Insteek; aanbevelen van insteek voor bespreking; 4-pijlers, klok van Lemagny, type foto volgens Barret. Ca. 40 minuten.

Ik denk dat deze methoden bij de club leden niet bekend zijn, dit word dan een leer moment in een presentatie??

Het mooiste is de club leden iets mee te geven waarmee ze hun fotografie naar hun hoger level kunnen zetten.

Precies; met een korte uitleg in de introductie en een samenvattende hand-out kunnen we deze “insteken” introduceren en kunnen ze door de groepjes aanvullend op de 4-pijlers gebruikt worden. Ik wil dit wel uitwerken. Het beantwoord ook de vraag van Hans om kennis uit de cursus in te brengen.

Als je wil van je uitwerking wel een powerpoint van maken,

Wat een leuke opdracht was bij de klok van Lemagny waren die losse foto’s die we moesten positioneren.

Ik zou 5 x de klok uit kunnen printen (ik denk dat we op het werk wel een A3 printer hebben – en we zouden extra losse foto’s er bij kunnen zoeken zodat we deze als een praktijk opdracht kunnen maken. Naast de eigen mee gebrachte foto’s.

Mijn voorstel is om de twee “insteken” met een handout kort te introduceren en dan de groepjes de opdracht te geven dit toe te passen op hun foto’s. Ze zijn dan al redelijk vertrouwd met de foto’s en kunnen zich concentreren op het toepassen van het nieuw geleerde.

Afronding van de avond:
Samenvatting van wat we gedaan hebben en eventuele bevindingen. Ca. 5 minuten.

 

Sjoukje Buitenhuis

Showroom adviseur Ucasa

EDE

Werkdagen

Even week:

Dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag

Oneven week

Dinsdag,woensdag, vrijdag, zaterdag

 

Max Planckstraat 22

6716 BE Ede

T : +31 (0)318 63 64 44

E : sjoukje.buitenhuis@raabkarcher.nl

W : www.raabkarcher.nl

 

BMDNL | Building Materials Distribution the Netherlands B.V.

 

Van: Sjoukje Buitenhuis <sjoukje@hotmail.nl>
Verzonden: dinsdag 23 mei 2023 18:25
Aan: Buitenhuis, Sjoukje <Sjoukje.buitenhuis@raabkarcher.nl>
Onderwerp: Fwd: Draaiboekje tafeltjes avond 7 juni 2023

groetjes Sjoukje

———- Doorgestuurd bericht ———-
Van: smps <smps@smps-mp.com>
Datum: 23 mei 2023 18:17
Onderwerp: Draaiboekje tafeltjes avond 7 juni 2023
Aan: smps <smps@smps-mp.com>,Sjoukje Buitenhuis <sjoukje@hotmail.nl>
Cc:

Goedemiddag Sjoukje,

Onderstaand een korte eerste uitwerking van een draaiboekje voor de tafeltjes avond 7 juni 2023.

Zeg maar wat je er van vindt, schiet er maar op los.

Met vriendelijke groet,

Marc Peterse
T: 0318-463246
E: smps@smps-mp.com

Voorbereiding bij binnenkomst:
Samenstelling tafel-groepjes. Minimaal een (1) fotobespreker per tafel.
Verwacht aantal clubleden 20 x 25: Dan 4 of 5 tafels van 5.
Bekijk meegebrachte foto’s: Evt. selecteren en/of (her)verdelen opdat elke tafel voldoende variatie heeft.

Introductie; wat we gaan doen en hoe, verdeling in de tijd. Ca. 5 minuten
Twee ronden fotobespreken:
Eerste ronde; Insteek; vrijlaten in de groepen van wat hoe en wat besproken wordt, wel/geen input van fotograaf, geen aanbevolen structuur. Ca. 40 minuten.
Pauze.
Tweede ronde; Insteek; aanbevelen van insteek voor bespreking; 4-pijlers, klok van Lemagny, type foto volgens Barret. Ca. 40 minuten.
Afronding van de avond:
Samenvatting van wat we gedaan hebben en eventuele bevindingen. Ca. 5 minuten.

[iPP]

 


From: smps
Sent: Thursday, May 25, 2023 11:09 AM
To: Buitenhuis, Sjoukje <Sjoukje.buitenhuis@raabkarcher.nl>; Sjoukje Buitenhuis (sjoukje@hotmail.nl) <sjoukje@hotmail.nl>
Subject: RE: Draaiboekje tafeltjes avond 7 juni 203

Goedemorgen Sjoukje,

Bedankt, en wat een privilege omdat ik niet App … . Toch even naar je beide mailadressen gestuurd omdat het een oneven week donderdag is.

Om tot een verdere uitwerking te komen heb ik, net als jij, onderstaand verdere notities gemaakt bij de eerste opzet.

Wat betreft je voorstel om min-of-meer een herhaling van de tafeltjesavond van vorig jaar te doen: Vorig jaar is er nog wat email uitwisseling geweest met de programma-cie na afloop van de tafeltjesavond. Ik heb toen aangegeven dat het niet zo mijn stiel is om te herhalen, dus een (nagenoeg) zelfde avond nog een keer te doen. Als anderen dat wel willen organiseren prima uiteraard.

Met vriendelijke groet,

Marc Peterse
T: 0318-463246
E: smps@smps-mp.com

 

From: Buitenhuis, Sjoukje <Sjoukje.buitenhuis@raabkarcher.nl>
Sent: Wednesday, May 24, 2023 11:18 AM
To: smps <smps@smps-mp.com>
Subject: FW: Draaiboekje tafeltjes avond 7 juni 203

Hoi Marc,

Lekker weer vanaf mijn werk mail adres, van mij mag je die gewoon gebruiken aangezien jij geen whats app hebt

Dat communiceert iets sneller dan mijn privé mail

Voorbereiding bij binnenkomst:
Samenstelling tafel-groepjes. Minimaal een (1) fotobespreker per tafel.
Goed plan, misschien de specialisaties van de individuen verdelen
Verwacht aantal clubleden 20 x 25: Dan 4 of 5 tafels van 5.
Bekijk meegebrachte foto’s: Evt. selecteren en/of (her)verdelen opdat elke tafel voldoende variatie heeft.
Als iedereen zijn eigen foto’s / project / vraag over de techniek wil bespreken moeten we daar denk ik vanaf blijven.

Goed punt; personen en foto’s houden we bij elkaar, dus als we de tafelindeling al aanpassen vanwege groepssamenstelling of ingebrachte foto’s, dan verschuiven man-vrouw met foto’s.

Introductie; wat we gaan doen en hoe, verdeling in de tijd. Ca. 5 minuten

Deze voorbereiden met een mailing vooraf zodat de juiste foto’s meegenomen worden, en dat hoeft niet persé het perfecte plaatje te zijn mag uiteraard wel.

Verzorg jij deze communicatie?

Twee ronden fotobespreken:
Eerste ronde; Insteek; vrijlaten in de groepen van wat hoe en wat besproken wordt, wel/geen input van fotograaf, geen aanbevolen

structuur. Ca. 40 minuten.

Is het handig om de fotobespreker ook als gespreksleider aan te wijzen.

Prima, maar kunnen we ook aan de groepjes overlaten. We kunnen ze wel de suggestie doen. In de begeleiding kunnen we dit eventueel nog opvolgen.

Pauze.
Tweede ronde; Insteek; aanbevelen van insteek voor bespreking; 4-pijlers, klok van Lemagny, type foto volgens Barret. Ca. 40 minuten.

Ik denk dat deze methoden bij de club leden niet bekend zijn, dit word dan een leer moment in een presentatie??

Het mooiste is de club leden iets mee te geven waarmee ze hun fotografie naar hun hoger level kunnen zetten.

Precies; met een korte uitleg in de introductie en een samenvattende hand-out kunnen we deze “insteken” introduceren en kunnen ze door de groepjes aanvullend op de 4-pijlers gebruikt worden. Ik wil dit wel uitwerken. Het beantwoord ook de vraag van Hans om kennis uit de cursus in te brengen.

Overigens misschien kunnen we jouw tafeltjes avond van vorig jaar nog een keer toepassen, het principe is nu bij de meeste bekend. Aan de hand van de 4 pijlers een nog niet bestaande foto maken, waarbij gedacht gaat worden aan:

  • Techniek
  • Waar fotografeer je
  • Uitkadering
  • Omstandig heden

Al brainstormend: kunnen we dit niet toepassen voor onze foto opdracht van Johan van der Wielen

Dat we onze clubleden dwingen na te denken en te laten discussiëren wat is het Nederlands landschap en hoe ziet dat er voor jou uit en waar en wanneer en onder welke omstandigheden ga je dat maken? Welk objectief neem je mee? Welke sluitertijd en diafragma moet je gebruiken onder deze omstandigheden. Om jouw perfecte plaatje te maken?

En wat Johan vooral aangaf en wat vaak een foto sterker maakt, welk verhaal wil je vertellen met deze foto ipv “ooo dat vond ik een mooi plaatje?”

Afronding van de avond:
Samenvatting van wat we gedaan hebben en eventuele bevindingen. Ca. 5 minuten.

 

Sjoukje Buitenhuis

Showroom adviseur Ucasa

EDE

Werkdagen

Even week:

Dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag

Oneven week

Dinsdag,woensdag, vrijdag, zaterdag

Max Planckstraat 22

6716 BE Ede

T : +31 (0)318 63 64 44

E : sjoukje.buitenhuis@raabkarcher.nl

W : www.raabkarcher.nl

 

BMDNL | Building Materials Distribution the Netherlands B.V.

 

Van: Sjoukje Buitenhuis <sjoukje@hotmail.nl>
Verzonden: dinsdag 23 mei 2023 18:25
Aan: Buitenhuis, Sjoukje <Sjoukje.buitenhuis@raabkarcher.nl>
Onderwerp: Fwd: Draaiboekje tafeltjes avond 7 juni 203

groetjes Sjoukje

———- Doorgestuurd bericht ———-
Van: smps <smps@smps-mp.com>
Datum: 23 mei 2023 18:17
Onderwerp: Draaiboekje tafeltjes avond 7 juni 203
Aan: smps <smps@smps-mp.com>,Sjoukje Buitenhuis <sjoukje@hotmail.nl>
Cc:

Goedemiddag Sjoukje,

Onderstaand een korte eerste uitwerking van een draaiboekje voor de tafeltjes avond 7 juni 2023.

Zeg maar wat je er van vindt, schiet er maar op los.

Met vriendelijke groet,

Marc Peterse
T: 0318-463246
E: smps@smps-mp.com

Voorbereiding bij binnenkomst:
Samenstelling tafel-groepjes. Minimaal een (1) fotobespreker per tafel.
Verwacht aantal clubleden 20 x 25: Dan 4 of 5 tafels van 5.
Bekijk meegebrachte foto’s: Evt. selecteren en/of (her)verdelen opdat elke tafel voldoende variatie heeft.

Introductie; wat we gaan doen en hoe, verdeling in de tijd. Ca. 5 minuten
Twee ronden fotobespreken:
Eerste ronde; Insteek; vrijlaten in de groepen van wat hoe en wat besproken wordt, wel/geen input van fotograaf, geen aanbevolen structuur. Ca. 40 minuten.
Pauze.
Tweede ronde; Insteek; aanbevelen van insteek voor bespreking; 4-pijlers, klok van Lemagny, type foto volgens Barret. Ca. 40 minuten.
Afronding van de avond:
Samenvatting van wat we gedaan hebben en eventuele bevindingen. Ca. 5 minuten.

[iPP]


From: smps <smps@smps-mp.com>
Sent: Thursday, April 13, 2023 8:30 AM
To: hans@boomklever.com; sjoukje@hotmail.nl; smps <smps@smps-mp.com>
Subject: RE: Oog en optiek; tafeltjes avond; mogelijkheid tot begeleiden

Goedemorgen Hans,

Dat is goed. We kunnen binnen de club nog lekker uit de voeten met “fotobespreken”. Ook maar eens kijken wat er uit de komende besprekingen en voorbereidingen komt.

Met vriendelijke groet,

Marc Peterse
T: +31 (0)318-463246
E: smps@smps-mp.com
S: GS10+

 

——– Oorspronkelijk bericht ——–

Van: hans@boomklever.com

Datum: 12-04-2023 10:49 (GMT+01:00)

Aan: smps <smps@smps-mp.com>, sjoukje@hotmail.nl, Sjoukje.buitenhuis@raabkarcher.nl

Onderwerp: Oog en optiek; tafeltjes avond; mogelijkheid tot begeleiden

Dag Marc en Sjoukje,

op woensdag 7 juni is er weer een tafeltjesavond (https://oogenoptiek.nl/event/tafeltjesavond).

Vanuit de progammacommissie wwil ik jullie vragen of jullie bereid en in staat zijn om die avond te begeleiden.

Dat vraag ik mede omdat je dan wellicht het in de bespreek/begeleid cursus geleerde in de praktijk kunt brengen.

Kun je mij laten weten of dit lukt?

gr

Hans Willemsen