Zeit: Katharina Krauss-Vonow, Franco Fontana, Josef von Mentlen, Jost Wildbolz (German Edition) (*) – Franz Türler – Verlag Photographie (1983) – ISBN 10: 3723134009 ISBN 13: 9783723134009
Typologien industrieller Bauten – Armin Zweite/Thomas Weski – Schirmer/Mosel Verlag Gmbh (2002) – ISBN: 9783829600927
Typologies of industrial buildings are a trademark of Bernd and Hilla Becher, celebrated exponents of independent object photography. Some 130 typologies compiled over five decades and presented as tableaux with varying numbers of single shots are published in this volume.
Maar is het kunst? Van Koons tot Kusama (*) – Cathelijne Blok – Podium (2024) – ISBN: 9789463811798
In Maar is het kunst? vertelt kunsthistoricus Cathelijne Blok over de spannendste hedendaagse kunstvormen. Van fotografie tot performance en van installaties tot digital art. Over de verbanden tussen Botticelli’s Venus en Carlijn Jacobs’ foto van Beyoncé op een paard. Over beroemde beelden als Leibovitz’ foto van de zwangere Demi Moore, maar ook minder bekende maar boeiende werken.
Blok gidst je met de voor haar kenmerkende bevlogenheid langs verschillende kunstdisciplines en moedigt je vooral aan er zélf op uit te gaan.
‘Kunst kijken met Cathelijne Blok is kunst beleven door de ogen van deze tijd. En dat is relevant én interessant.’ – Tim Hofman
Op scherp – Fotorealisme nader bekeken (*) – Hanneke Grootenboer en Esmee Postma – W Books (2024) – ISBN: 9789462586192
Dit boek daagt de lezer uit om scherp te kijken en oude en nieuwe grenzen tussen illusie en werkelijkheid te onderzoeken ➔ Met werken van Don Eddy, Malcolm Morley, Chuck Close en vele anderen
De magie van fotorealisme Eind jaren zestig ontstaat in Amerika een fascinerende kunststroming: fotorealisme. Jonge kunstenaars zetten zich af tegen de heersende mode van abstracte en conceptuele kunst. Tot in het kleinste detail leggen ze alledaagse voorwerpen en taferelen vast. Als bron voor hun enorme schilderijen gebruiken ze foto’s. Als een van de eersten maken zij zo de impact van beeldcultuur tot onderwerp van hun schilderkunst. Schilderijen van spiegelende etalageruiten, close-ups van glimmend gepoetste auto’s, neonreclames en typisch Amerikaanse interieurs. Schilderijen die zo gedetailleerd en levensecht zijn dat je bijna denkt dat het foto’s zijn. Maar welke verhalen gaan schuil achter deze verbazingwekkende werken? En hoe gaan hedendaagse kunstenaars om met die zo specifieke beeldtaal van deze kunststroming? In het boek Op scherp kijken we met een kritische blik naar fotorealisme. We breken de Amerikaanse canon van de witte, mannelijke kunstenaars van de eerste generatie open en vullen deze aan met vrouwelijke, Afro-Amerikaanse, West- en Oost-Europese kunstenaars. Net als de fotorealisten van het eerste uur, gebruiken zij de fotorealistische stijl om hun visie op de wereld uit te dragen. Op scherp viert de schoonheid en het vakmanschap van fotorealisme.
NRC 20240305 De wereld wordt een bloep – op het water (*1)
Fotograaf Anker van Warmerdam vindt reflecties op rimpelend water betoverend, vertelt hij Sarah Ouwerkerk.
‘Het water”, zegt fotograaf en regisseur Anker van Warmerdam, „kan alles wat lelijk is mooi maken”. Het is daarom dat hij Amsterdam, vanaf zijn bootje, via de grachten fotografeerde. „Het water is in feite één lange golvende spiegel van onze stad, en alles wat daarin gebeurt – maar dan met een soort space- effect.”
De foto’s die hij maakte waren in eerste instantie vooral bedacht voor het nieuwe kookboek van zijn vriendin, Welmoed Bezoen, genaamd Welmoeds Wilde Keuken. „Het is een heel persoonlijk kookboek, dus ik wilde dat de gerechten getoond werden op bijzondere ondergronden. Het water heeft natuurlijk ook iets wilds, iets onvangbaars .”
Omdat hij „ongeveer een miljoen gerechten” moest fotograferen, die allemaal een ondergrond nodig hadden, voer hij eindeloos op zijn bootje door de grachten. Plat op zijn buik op het voordek, camera in de hand. Hij zag feloranje afvalcontainers, hekken om bouwplaatsen, ruisende bomen en rijen grachtenpanden. Allemaal Amsterdam, maar dan golvend. De foto’s die hij maakte deelde hij laatst ook los op social media.
Dat via het water naar de stad kijken is niet nieuw voor hem. Van Warmerdam is opgegroeid op een woonboot. Die blik op het water was er dus al van jongs af aan. „Het waren ook niet mijn eerste foto’s van het water. Met mijn iPhone had ik al eens reflecties gefotografeerd. Dat zag er zo te gek uit dat ik dat ben gaan uitwerken.”
Hij raakte gefascineerd door het hallucinante dat het water met de stad deed. Zijn foto’s hebben dan ook vaak iets onherkenbaars, iets surrealistisch. „Zoals die foto bij de Prinsengracht. Je wéét dat je naar een grachtenpandje kijkt, maar het is helemaal bloep.” En ook het NEMO is niet meer herkenbaar als het NEMO, behalve de kleur dan. Andere kleuren zijn totaal niet herkenbaar. Zoals de karamel-foto, waarbij het lijkt alsof er vloeibaar, kolkend karamel is gefotografeerd. „Maar het is toch écht een gracht. Diekleur komt van een container, die reflecteert op het water.” En als het niet surrealistisch is, dan lijkt het toch op zijn minst alsof het een foto is die in het buitenland is genomen. Want die foto met dat roze gekleurde water en die lelies, dat kan niet Amsterdam zijn. „Toch wel. Er stond een stalen hek om een bouwplaats heen vlakbij het Olympisch Stadion. Aan dat hek zat van dat doek zodat je er niet doorheen kan kijken en om het puin tegen te houden.” Dat doek, dat roze was, geeft een Monet-esque effect. Het is een tip voor iedereen, zegt Van Warmerdam. Ga naar het water, bekijk en fotografeer het: „Kijk hoe het constant verandert, hoe de kleuren zich mengen en scheiden aan het oppervlak. Het is betoverend. Het is één rimpeling en daarna is het weer helemaal anders. Hoe je het net nog zag, zo komt het nooit meer terug.”
nrc-krant-20240305-4988718-de-wereld-wordt-een-bloep-in-de-amsterdamse-grachten – nrc-krant-20240305-4988718-de-wereld-wordt-een-bloep-in-de-amsterdamse-grachten
Het Fotograafschap (*) – Kees Molders – www.mijnbestseller.nl (2023) – ISBN: Geen ISBN
HET FOTOGRAAFSCHAP – PRAKTIJKBOEK VOOR DE FOTOGRAAF IN CLUBVERBAND
Boek voor individuele fotografen, maar vooral voor leden van fotoclubs, over visuele geletterdheid, fotoselecteren, fotobespreken en jureren. Verder over context, fotoseries maken, fotografische genres en nog veel meer praktische en theoretische zaken.
Dit boek is voor individuele fotografen, maar vooral voor leden van fotoclubs.
Het gaat over visuele geletterdheid, fotoselecteren, fotobespreken en jureren. Met die onderwerpen wordt in fotoclubland veel geworsteld. Er zijn hoofdstukken over context, fotoseries maken, fotografische genres en nog veel meer praktische en theoretische zaken.
Het Fotograafschap bundelt ervaringen van ruim vijftien jaar fotoclublidmaatschap.
Bij veel onderwerpen is er een kader met praktische suggesties voor ‘Wat je zelf kunt doen’.
Voorbeeld:
NRC 20211202 Schilderijen zijn foto’s uit een andere tijd (*1)
nrc-handelsblad-20211202-4407111-schilderijen-zijn-fotos-uit-een-andere-tijd – nrc-handelsblad-20211202-4407111-schilderijen-zijn-fotos-uit-een-andere-tijd
FOTOGRAFIE
Schilderijen zijn foto’s uit een andere tijd
Kinderen mochten op de foto zoals bij Rembrandt. Zo zagen ze zichzelf van buitenaf, schrijft Mariëtte Haveman.
Mijn oma
GPS Wijzer (*) – Foeke Jan Reitsma en Joost Verbeek – Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum (2021) – ISBN: 9789000379453
(*) Betekent/denotes: In bezit.
(*1) Betekent/denotes: In bezit als PDF/Kopie.