Beste Oog en Optiekers…

Jullie worden weer uitgedaagd met de volgende opdracht.
Je kan kiezen uit twee onderwerpen:
1. Straatfotografie
2. Contrast/tegenstellingen

Maak er wat moois van en zorg dat je je resultaat geprint meeneemt op de clubavond van woensdag 18 mei.

Veel succes en vooral ook veel plezier!

Een paar handreikingen:

1. Straatfotografie

Allereerst wat verstaan we onder “straat”fotografie: dat is het fotograferen in de openbare (semi-openbare) ruimte waarbij menselijk gedrag in beeld wordt gebracht. Dat is dus veel ruimer dan alleen “op straat”. De bedoeling is dus niet in de eerste plaats om een esthetische foto te maken, maar om een aspect van het menselijk leven in beeld te brengen.
Peter van Tuijl heeft op zijn website een aantal readers staan waaronder één over straatfotografie. Daarin lees je alles wat te maken heeft met aspecten van straatfotografie. Een geweldige aanrader. Peter stelt die readers gratis ter beschikking en ze mogen ook geprint worden (architectuurgroep: er staat ook een reader over architectuurfotografie bij).

Een paar aspecten even aangetipt:

Wat:
Je kunt gaan lopen b.v. in een grote stad (daar gebeurt vaak meer) en kijken of je wat opvalt en wat je de moeite waard vindt om te knippen. Een soort jacht dus met de hoop op een mooie buit. Als je geluk hebt (en zelf in de juiste stemming bent) kan dat wel wat opleveren. Je kunt ook op pad gaan met een van te voren opgesteld plan van wat je wilt gaan zoeken.
Bv. op zoek naar een sprekende poster, of winkelreclametekst en dan wachten tot er iemand voorlangs loopt of bij gaat staan die een grappig of ander effect veroorzaakt in combinatie met die poster. Breder gezegd: op zoek naar een vorm van humor op straat. Je kunt je ook voornemen om contact tussen mensen op straat te gaan fotograferen, of juist het vermijden van contact (het langs elkaar heen gaan zonder contact), of mensen met honden, of wachtende mensen, of het gedrag van mensen in het openbaar vervoer, of telefonerende mensen (erg veel gedaan overigens), etc., etc.
Je kunt ook op zoek gaan naar verhaaltjes, of een kleine serie maken die zo’n verhaaltje vertelt.
Heb je je nog nooit eerder aan straatfotografie gewaagd, is het verstandiger om gewoon op pad te gaan en te kijken wat je tegen komt.

Hoe:
Straatfotografie vraagt om een zekere durf in combinatie met een geschikte techniek.
Stiekem fotograferen, of eerst toestemming vragen? Uit de heup schieten, met telelens werken, of juist met een groothoek? Lees Peter van Tuijl (even scrollen naar het technisch gedeelte en het vervolg daarop)! Een van te voren ingestelde camera is altijd van belang, zodat je snel kunt reageren als zich iets vertoont dat je wilt knippen. Dus kies die combinatie van sluitertijd en diafragma die jij denkt nodig te hebben. Wil je selectieve scherpte hebben om een persoon los te laten komen van de achtergrond? Kies dan een groot diafragma (bv. 4,5 of 5,6). Je sluitertijd: voldoende kort als je scherpte wenst, voor beweging juist een wat langere tijd (1/25, 1/15 bv.). Soms noopt de weersgesteldheid tot het verhogen van je ISO-waarde om een acceptabele sluitertijd te kunnen realiseren bij een gekozen diafragmawaarde.
Een ander belangrijk punt is: fotografeer zodanig dat de beschouwer van je foto het gevoel heeft dicht op de situatie te zitten. Probeer dus dichtbij te fotograferen en niet op afstand of van achteren. Straatfotografie heeft meestal een wat breder kader om de context van het gebeuren ook te laten zien. Lees peter van Tuijl!

Tips:
De aarzeling is meestal groot: kies in het begin voor een festival, een autoshow, dierenkeuring, braderie, feest, o.i.d. Daar verwacht men dat er gefotografeerd wordt en iedereen loopt met een camera. Je durft dan zelf ook meer. Ook helpt het om niet alleen op pad te gaan.
Mocht iemand je aanspreken op het fotograferen, kun je je lidmaatschapskaart van de Fotobond tonen en uitleggen dat je vrijetijdsfotograaf bent en wat je bedoelingen zijn.
Het fotograferen in de openbare ruimte is toegestaan, mits je niemands belangen daarmee schaadt.
In alle gevallen geldt dat het fotograferen van kleine kinderen niet is aan te raden. Ouders zijn terecht bevreesd voor bv. een publicatie op internet.
Mogelijk wil iemand de gemaakte foto hebben; geef dan je e-mailadres en laat ze je mailen (dan kun je het bestand toesturen).
In de semi-openbare ruimte (musea, cafés, stations e.d.) is iemand de baas en die bepaalt of er gefotografeerd mag worden, of niet, of alleen zonder te flitsen/zonder statief.

Het is een heel boeiend terrein van fotografie. Begeef je eens op dit pad. Wij zijn benieuwd naar ieders resultaten en bevindingen.

2. Contrast/tegenstellingen

Wat is contrast
Een contrast is het verschil tussen tegenstellingen. Bijvoorbeeld tussen licht en donker of tussen twee kleuren, tussen personen. Een hoog contrast duidt op een groot verschil, zwart en wit, dag en nacht. Een laag contrast duidt op weinig verschil: grijs-tinten onderling bijvoorbeeld.

Technische uitdaging
In de fotografie is de beheersing van het contrast een technische uitdaging: hoe krijg je een foto zo dat zowel de donkere als in de lichte partijen nog doortekend zijn. Een foto met laag contrast (bevat bijvoorbeeld geen diep zwart of helder wit) is grijzig en maakt dikwijls een matte indruk. Een foto met hoog contrast daarentegen bevat zowel diep zwart als helder wit.
Contrast geeft je foto sfeer. Door iets veel contrast te geven wordt je foto harder, knallen de kleuren meer en geeft het een heel ander gevoel dan een foto met laag contrast. Laag contrast is vaak iets zachter om naar te kijken. Kleuren worden meer pastel en details worden minder zichtbaar. Je kan je onderwerp hiermee meer zeggingskracht geven door het een passend contrast te geven/maken.

Inhoudelijke uitdaging
Je kunt ook contrast vinden in het onderwerp zelf. Bijvoorbeeld een kleurcontrast (groene appel tussen witte eieren of een rode bloem tegen een groene achtergrond). Maar je kan natuurlijk ook tegenstellingen zoeken (hoog en laag, dik en dun, dichtbij en ver weg, enz.). Er is zoveel te vinden wat een tegenstelling kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan (sub)culturen, rijkdom, tegenstellingen waar we de hele dag tegen aan kijken, maar die ons zelden opvalt, of waar we zelden over nadenken. Voor ieder iets, is er een tegenpool. Laat je fantasie de vrije loop.